Nieuwe Hartstichting-ambassadeur Lieke Martens start BuurtAED-actie

Lieke+CLOSE+UP_GOEDGEKEURD

Lieke Martens, voetbalster van FC Barcelona en verkozen tot beste speelster ter wereld, wordt ambassadeur van de Hartstichting. Zij gaat zich inzetten voor meerdere programma’s van de Hartstichting om ervoor te zorgen dat iedereen ‘het maximale uit het leven, uit het hart, kan halen’. Deze week start Lieke een BuurtAED-actie om aandacht te vragen voor het belang van AED’s in de buurt.

“Mijn hart is sterk en gezond. Het zorgt ervoor dat ik als voetbalster alles uit mijn leven kan halen. Dat is niet iedereen gegund. Ook in mijn familie komen hart- en vaatziekten voor. Ik vind het belangrijk dat er meer oplossingen komen, bijvoorbeeld om een ernstige hartaandoening in de familie op tijd op te sporen en beter te kunnen behandelen. Ik kijk er naar uit om voor de Hartstichting aan de slag te gaan en vanuit mijn achtergrond bij te dragen.”

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting: “Wij zijn blij dat een rolmodel als Lieke zich voor de Hartstichting gaat inzetten. Zij kan vanuit eigen ervaring ons verhaal kracht bijzetten. Tegelijkertijd zijn de energie en het enthousiasme waarmee zij haar leven leidt - en mijlpalen weet te realiseren - een groot voorbeeld voor ons allemaal.”

BuurtAED-actie
Allereerst gaat Lieke zich inspannen voor het doel van de Hartstichting om van Nederland een 6-minutenzone te maken, zodat mensen met een hartstilstand buiten het ziekenhuis in heel Nederland binnen 6 minuten kunnen worden gereanimeerd.

Deze week start zij op haar voormalige voetbalclub Olympia ’18 in Boxmeer een BuurtAED-actie: een crowdfunding met de buurt om samen geld in te zamelen voor een geregistreerde AED. Tegelijkertijd daagt Lieke buurtbewoners en sportfans in heel Nederland uit om haar voorbeeld te volgen en de buurt hartveiliger te maken. De actie maakt onderdeel uit van het project BuurtAED van de Hartstichting en Philips. Met meer AED’s in de buurt wordt de kans dat je een hartstilstand overleeft een stuk groter.

Carrière Lieke
Lieke Martens heeft op jonge leeftijd al een glansrijke carrière op haar naam staan. Zij werd op 6 augustus 2017 met het Nederlands elftal Europees kampioen door het EK in eigen land te winnen. De Limburgse kreeg tevens de prijs voor beste speelster van het toernooi. Op 24 augustus 2017 werd Martens door de UEFA verkozen tot Europees voetbalster van het jaar. En nog geen 2 maanden later werd zij ook door de FIFA verkozen tot beste voetbalster van de wereld. Lieke speelt sinds 2017 voor de Spaanse voetbalclub FC Barcelona.

Hartstichting-ambassadeurs
Martens sluit zich aan bij (het team van) Hartstichting-ambassadeurs, die zich belangeloos inzetten voor de strijd tegen hart- en vaatziekten. Zij dragen actief bij aan verschillende programma’s voor een hartgezonde samenleving, waaronder het creëren van rookvrije sportterreinen, oplossingen voor hart- en vaatziekten bij vrouwen en het realiseren van een 6-minutenzone in Nederland.