Nieuw onderzoek naar darmbacteriën bij hart- en vaatziekten

Welke rol spelen darmbacteriën bij het ontstaan van hart-en vaatziekten? Een onderzoeksteam onder leiding van Prof. Folkert Kuipers van het Universitair Medisch Centrum Groningen en Prof. Mihai Netea van het Radboud UMC ontvangt 3 miljoen euro van de Hartstichting, om dit te onderzoeken. Het grote onderzoek, dat deze week van start gaat, moet nog meer kennis opleveren over het ingewikkelde samenspel tussen voeding, darmbacteriën en ziekten. Het doel is om uiteindelijk nieuwe behandelingen te ontwikkelen om hart- en vaatziekten te voorkomen.

Eerder ontdekten wetenschappers, gesteund door de Hartstichting, dat er een sterke relatie is tussen darmbacteriën en vetstofwisseling in het bloed. Bacteriën in de darmen lijken een rol te spelen bij veranderingen in het gewicht, vetgehalte en het HDL-cholesterol (goede cholesterol). Dankzij de nieuwe subsidie kunnen wetenschappers de komende 5 jaar nieuwe stappen zetten om deze kennis om te zetten in praktische toepassingen. De wetenschappers onderzoeken bijvoorbeeld of met voeding of pro- en pre-biotica de samenstelling van de darmflora zo te beïnvloeden is, dat dit een gunstig effect heeft op lichaamsgewicht en het vet- en cholesterolgehalte. Met deze kennis hopen ze bij te dragen aan de preventie van hartziekten.

Het UMC Groningen publiceerde een persbericht over het onderzoek.