Rookvrije Generatie

De Hartstichting zet zich in voor de Rookvrije Generatie. We willen kinderen beschermen tegen tabaksrook en de verleiding om te gaan roken.

Omvang van het probleem
Met meer dan 20.000 doden per jaar is roken de nummer één te voorkomen oorzaak van ziekte en sterfte in ons land. Dat zijn er meer dan drank, drugs, misdaad en verkeer bij elkaar. Meer dan de helft van de rokers overlijdt voortijdig, gemiddeld 10 jaar eerder. En nog steeds raken er iedere week honderden kinderen verslaafd aan roken.

De Hartstichting is samen met het Longfonds en KWF Kankerbestrijding initatiefnemer van de maatschappelijke beweging op weg naar een Rookvrije Generatie. Onze ambities:

Rookvrije omgeving voor kinderen
Wij willen dat kinderen rookvrij kunnen opgroeien: vrij van tabaksrook en zonder de zichtbaarheid van sigaretten in winkels. Kinderen die opgroeien in een wereld waar wordt gerookt, hebben meer kans op hart- en vaatziekten, kanker en longziekten. Het is daarom cruciaal dat kinderen beschermd worden tegen de verleiding om te gaan roken. Wij willen ervoor zorgen dat iedere omgeving waar opgroeiende kinderen komen rookvrij is. Een kind verdient een zwangerschap zonder rook, een rookvrije kinderopvang en rookvrije speeltuin.

Hulp bij stoppen met roken
Daarnaast willen wij dat rokers makkelijker de weg vinden naar de beste stoppen met roken hulp. 80% van de rokers wil stoppen, maar stoppen is niet eenvoudig. Nicotine behoort met cocaïne en heroïne in de top 3 van meest verslavende stoffen. Hoe minder mensen roken, hoe meer kinderen het goede voorbeeld krijgen.

100 partners
Steeds meer Nederlanders zetten zich in voor de Rookvrije Generatie. Dat is niet voor niets. In totaal 93% van de Nederlanders vindt dat kinderen beschermd moeten worden tegen roken. Ruim 100 partners zetten zich inmiddels in voor de Rookvrije Generatie en deze beweging wordt steeds groter. Samen kunnen we steeds meer rookvrije vierkante meters creëren in Nederland. Daar kan iedereen een rol in spelen. Van beleidsmedewerker bij de gemeente tot vrijwilliger op een sportclub of speeltuin.

Regeerakkoord
De Rijksoverheid speelt een belangrijke rol bij het steunen en stimuleren van de maatschappelijke beweging op weg naar een Rookvrije Generatie. Wij zijn blij dat de Rookvrije Generatie en het verhogen van accijnzen op tabak zijn opgenomen in het Regeerakkoord. We kijken ernaar uit om samen met het nieuwe kabinet en andere betrokken partijen toe te werken naar een preventieakkoord en concrete plannen om de Rookvrije Generatie te realiseren.