Minder hart- en vaatziekten door uitschakelen eiwit

Een verhoogd cholesterol, overgewicht, suikerziekte, leververvetting en slagaderverkalking door te veel energie-inname via voeding zijn terug te dringen door een bepaald eiwit uit te schakelen. Dit maken onderzoekers van het Leids Universitair Medisch Centrum en het National Institute for Health and Welfare uit Helsinki bekend in een publicatie die vandaag verschijnt.

De onderzoekers ontdekten dat bruin vet actiever wordt en meer energie verbrandt, als zij dit eiwit uitschakelen. De onderzoekers verwachten dat deze kennis nieuwe medicijnen tegen hart- en vaatziekten op kan leveren. De Hartstichting heeft het onderzoek mede gesteund.

Eiwit blokkeren

De ontdekking is gedaan in muizen waarin het eiwit is geblokkeerd. Zij blijken op allerlei fronten gezonder dan muizen waarin het eiwit nog wel werkt. De muizen met het uitgeschakelde eiwit hebben minder slecht cholesterol, meer gezond cholesterol en minder overgewicht. Ook zijn ze minder gevoelig voor suikerziekte en hun lever is minder vet.

Bovendien hebben deze muizen minder slagaderverkalking, een belangrijke veroorzaker van hart- en vaatziekten. Eerder onderzoek van de Finse groep had al aangetoond dat dit eiwit een rol speelt bij mensen met een erfelijk sterk verhoogd cholesterolgehalte en ziekten door vernauwde kransslagaders zoals een hartinfarct. Hoe dit eiwit precies werkte, was echter nog onbekend.

Minder opslag ongezond vet

De onderzoekers ontdekten dat bruin vet actief wordt door dit eiwit uit te schakelen. Actief bruin vet verbrandt energie en zet het om in warmte. Als deze verbranding niet zou plaatsvinden, slaat het lichaam overtollige energie juist op in wit vet. Dat is het ongezonde vet waarvan mensen juist dik en ongezond worden.

Nieuwe geneesmiddelen

De onderzoeker hopen dat deze inzichten leiden tot nieuwe geneesmiddelen die dit eiwit blokkeren en hart- en vaatziekten door slagaderverkalking terugdringen.

Steun van Hartstichting

Dit onderzoek maakt deel uit van een groot onderzoeksproject dat de Hartstichting steunt.

Lees meer over dit onderzoek