Minder diabetes type 2 door kou

Wetenschappers hebben ontdekt dat blootstelling aan een koudere omgeving de gezondheid van diabetespatiënten verbetert. De spieren van diabetespatiënten blijken na 10 dagen dagelijkse blootstelling aan lagere temperaturen veel beter suiker op te kunnen nemen uit het bloed.

Normaal gesproken nemen de spieren van diabetespatiënten te weinig suiker op en blijft er te veel suiker in hun bloed, doordat hun lichaam onvoldoende reageert op het hormoon insuline. Hoge suikergehaltes in het bloed zijn schadelijk voor de bloedvaten, waardoor diabetespatiënten sneller hart- en vaatziekten krijgen.

Verbetering gezondheid diabetespatiënten

De onderzoekers ontdekten dat 10 dagen lang blootstelling aan lagere temperaturen de gezondheid van diabetespatiënten zelfs sterker verbetert dan sporten. “Welke processen lage temperaturen precies in gang zetten, weten we nog niet. Als we deze processen kunnen ontrafelen, kunnen we op termijn mogelijk nieuwe medicijnen ontwikkelen die deze gezonde processen nabootsen”, aldus prof.dr. Patrick Schrauwen van de Universiteit Maastricht. De Hartstichting investeert in een groot onderzoeksprogramma om dit mogelijk te maken, waaraan meerdere onderzoeksinstellingen meewerken.

.