Meer en ernstigere slagaderverkalking door verstoring dag-nacht ritme

Verstoringen in het dag-nachtritme veroorzaken meer en gevaarlijkere slagaderverkalking. Dat hebben onderzoekers van het LUMC ontdekt. De Hartstichting is mede-financier van het onderzoek.

Geruime tijd is al bekend dat er een mogelijke relatie is tussen verstoringen in het dag-nacht ritme en hart- en vaatziekten. Zo komen deze ziekten vaker voor bij mensen met ploegendiensten, zoals verpleegkundigen. Onderzoekers van het LUMC hebben ontdekt dat deze verstoringen gepaard gaan met meer en gevaarlijkere slagaderverkalking.

Muizen waarbij wekelijks het dag-nacht ritme omkeerde, bleken dubbel zo veel slagaderverkalking te hebben ontwikkeld dan muizen met een normaal dag-nacht ritme. Dit was opvallend, omdat deze muizen niet meer vetten zoals cholesterol in hun bloed hadden dan de muizen waarbij het dag-nacht ritme intact bleef. Wel ontdekten de onderzoekers meer ontstekingscellen in de slagaderverkalking bij een verstoord dag-nacht ritme. Slagaderverkalking met veel ontstekingscellen is gevaarlijker omdat deze gemakkelijker kan openscheuren en zo een infarct kan veroorzaken.

Hoe een verstoord dag-nacht ritme precies tot meer en ergere slagaderverkalking kan leiden, is nog onbekend. De onderzoekers vermoeden dat het te maken heeft met eten op tijdstippen waarop het lichaam er nog niet klaar voor is. Daardoor hopen suikers zich op in het bloed, wat tot beschadigingen aan de binnenkant van bloedvaten kan leiden. De onderzoekers ontdekten namelijk signaalstoffen in de bloedvatwanden die erop wijzen dat de vaatwand beschadigd is. In dergelijke bloedvaten ontstaat gemakkelijker slagaderverkalking.

Bron: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jpi.12614