Lotto en Hartstichting organiseren Hartstocht Schaatsen

Op zondag 20 maart organiseren Lotto en de Hartstichting in samenwerking met de Team LottoNL-Jumbo schaatsploeg de Hartstocht Schaatsen. Op de laatste dag van het schaatsseizoen staan Sven Kramer, Douwe de Vries en Kjeld Nuis nog één keer op het ijs om samen met het publiek te strijden tegen hart- en vaatziekten.

Hartstocht Schaatsen is een initiatief van Lotto en de Hartstichting en vindt 20 maart a.s. plaats op 3 locaties: De Uithof (Den Haag), Thialf (Heerenveen) en IJsbaan Twente (Enschede).

Liefhebbers van schaatsen krijgen de kans een schaats clinic te volgen bij hun helden van de Team LottoNL-Jumbo schaatsploeg. Aansluitend dagen o.a. Sven Kramer, Douwe de Vries en Kjeld Nuis de deelnemers uit zoveel mogelijk gesponsorde meters te maken op een 400 meter baan. Het geld dat hiermee wordt opgehaald, gaat rechtstreeks naar onderzoek om een plotselinge hartstilstand te voorkomen.

300 mensen per week

Elke week krijgen 300 mensen buiten het ziekenhuis een hartstilstand. Bij de helft van hen is een hartstilstand het eerste signaal dat er iets mis is met het hart. De meeste mensen overleven dit niet. De Hartstichting weigert zich daar bij neer te leggen. Hart- en vaatziekten moeten eerder herkend worden, zodat artsen tijdig starten met een behandeling. Voordat mensen onnodig overlijden of chronisch ziek worden.

Samenwerking

De Hartstichting en De Lotto, waarvan Lotto onderdeel is, werken al jaren samen. Hartstichting is een van de 18 goede doelen van De Lotto en ontvangt jaarlijks een bijdrage uit de afdracht. Sinds de oprichting van De Lotto ruim 50 jaar geleden is er meer dan 0,5 miljard euro afgedragen aan de goede doelen.

Onder meer Hein Otterspeer, Sven Kramer en Kjeld Nuis van Team LottoNL-Jumbo strijden mee tegen hart- en vaatziekten (Foto: Tycho’s Eye)

Inschrijven

Schaatsliefhebbers, Lotto-abonnees, donateurs en vrijwilligers konden zich aanmelden voor de Hartstocht Schaatsen. Er zijn 3 deelnemende locaties: De Uithof (Den Haag), Thialf (Heerenveen) en IJsbaan Twente (Enschede). De kosten bedragen 25 euro per deelnemer.

Over Lotto

De Lotto, waarvan Lotto onderdeel is, is ruim 50 jaar geleden opgericht door sporters om middels het organiseren van kansspelen geld te genereren voor de Nederlandse sport. Na aftrek van prijzengeld en kosten draagt De Lotto 100% van haar resultaat af aan de Nederlandse samenleving. In totaal is dat meer dan 2 miljard euro. Zo’n driekwart gaat naar sportkoepel NOC*NSF, waarvan de 76 aangesloten sportbonden een bijdrage ontvangen. Sinds de oprichting heeft De Lotto al bijna 1.5 miljard euro afgedragen aan NOC*NSF. Het overige deel wordt aan 18 goede doelen op het gebied van cultuur, gezondheid en welzijn, zoals het Prins Bernard Cultuurfonds, de Hartstichting en het Oranje Fonds afgedragen. Met de kansspelen van De Lotto kun je veel geld winnen èn wint de sport altijd. Slee mee met de Lotto: www.lotto.nl