Leefstijlbegeleiding maakt vrouwen met overgewicht en kinderwens gezonder

Begeleiding van vrouwen met overgewicht en een kinderwens bij hun leefstijl heeft positieve gevolgen voor hart- en vaten. Dit blijkt uit de onderzoekonderzoeksresultaten van het AMC in Amsterdam en het UMCG in Groningen, die op 12 januari verschenen in het Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE. De Hartstichting steunde het onderzoek.

Het onderzoek, uitgevoerd in 23 verschillende ziekenhuizen, vond plaats onder 577 vrouwen verspreid door heel Nederland. De ene helft vrouwen kreeg 6 maanden begeleiding om gezonder te eten en meer te bewegen, de andere helft niet. De vrouwen mét leefstijlbegeleiding verloren gewicht en hadden een lagere bloeddruk en minder suiker in het bloed. Daarnaast voelden deze vrouwen zich beter en werden ze vaker op de natuurlijke manier zwanger.

De onderzoekers verwachten dat hierdoor niet alleen het hart en de bloedvaten van deze vrouwen gezonder blijven, maar ook die van hun toekomstige kinderen.

Meer informatie
Zie het persbericht van het AMC voor meer informatie over de onderzoeksresultaten. Het artikel is te vinden via deze link:http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0190662