16
april
2021
|
08:00
Europe/Amsterdam

Laat de consument zich verleiden tot het kopen van gezondere boodschappen?

Leefstijlonderzoek in supermarkten van start

Volkorenproducten meer op ooghoogte geplaatst. Kassarekken uitsluitend gevuld met gezonde producten. Schaplabels die aangeven welke producten snel te bereiden zijn. Als gezonde producten meer opvallen in de supermarkt of goedkoper zijn, kiezen mensen deze producten dan vaker dan een ongezonder alternatief? Dat onderzoeken wetenschappers van Amsterdam UMC het komende jaar in een aantal Coop-supermarkten. Het onderzoek moet (ook) antwoord geven op de vraag of een gezondere omgeving leidt tot een lager risico op hart- en vaatziekten. De Hartstichting en ZonMw financieren het onderzoek.

Gezondheidsverschillen
Het onderzoek, genaamd Supreme Nudge, loopt een jaar lang in acht verschillende supermarkten in Nederland.
De supermarkten zijn geselecteerd in buurten waar mensen vaker een minder gezonde leefstijl hebben. Zij leven gemiddeld 6 jaar korter en 15 jaar minder in goede gezondheid dan mensen
, die het sociaaleconomisch beter hebben.

Makkelijke keuze
Een gezonde leefstijl is van belang voor het voorkomen van chronische aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten. Het kan mensen helpen om gezonder te leven door veranderingen in hun leefomgeving aan te brengen. De aanpassingen moeten ervoor zorgen, dat de gezonde keuze de makkelijke of de voor de hand liggende keuze wordt. Of de omgevingsinterventies ook op langere termijn de kans op hart- en vaatziekten verkleinen is niet bekend en wordt onderzocht. De wetenschappers onderzoeken tegelijkertijd het effect van een mobiele coach, die via een smartphone-app tips geeft om meer te wandelen.

Meerdere veranderingen effectief
Uit vooronderzoek in een virtuele supermarkt bleek dat meerdere veranderingen tegelijk het meeste effect hebben. Gezonde producten worden vaker worden gekocht als deze meer worden uitgelicht en goedkoper zijn, terwijl ongezonde producten tegelijkertijd duurder worden gemaakt. Of consumenten ook in een echte supermarkt gezondere alternatieven kopen na dit soort interventies, dat wordt nu onderzocht. Bij deelnemers aan het onderzoek worden gezondheidswaarden gemeten, zoals bloeddruk, bloedwaarden en buikomvang, om te bepalen of de aanpassingen in de omgeving ook tot een betere hartgezondheid leiden.

Over het Supreme Nudge onderzoek
Centraal in het onderzoek staat het nudgen van de supermarktbezoekers. Nudgen is een techniek uit de gedragspsychologie, waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen. In dit onderzoek wordt gekeken of het koopgedrag verandert, als gezonde voedingsmiddelen gepromoot worden. Ook wordt onderzocht of dit op termijn zorgt voor een lager cholesterolgehalte, een lagere bloeddruk of een gezonder gewicht. De Hartstichting wil mensen helpen een gezonde leefstijl lang vol te houden. Daarom investeert de Hartstichting in dit (en ander leefstijl)onderzoek. Ook ZonMw investeert in deze onderzoeken.