Kwart van de Nederlanders overlijdt aan hart-en vaatziekten

Van de 150 duizend Nederlanders die in 2017 overleden, overleed ongeveer 25 procent aan hart-en vaatziekten. Hiermee zijn hart-en vaatziekten de meest voorkomende doodsoorzaak na kanker. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Recent signaleerde het RIVM, dat burgers de hoge ziektelast door hart- en vaatziekten als een van de belangrijkste uitdagingen zien voor de toekomst. De Hartstichting is blij dat de urgentie voor het terugdringen van het groeiend aantal hart- en vaatpatiënten wordt gezien. Floris Italianer, directeur van de Hartstichting: “Nog steeds overlijden in Nederland mensen vroegtijdig aan hart- en vaatziekten en neemt het aantal mensen met hart- en vaatziekte toe als we niets doen. Dit kunnen we niet accepteren. Er moeten meer oplossingen komen om de ziekten voor te zijn en beter te kunnen behandelen.”

Eerder opsporen
De Hartstichting wil dat iedereen het maximale uit het hart, uit het leven kan halen. Daarom werken wij met (consortia van) wetenschappers aan betere screening- en vroegdiagnostiek voor artsen, zodat een ernstige ziekte als hartfalen eerder kan worden opgespoord. We investeren bijvoorbeeld in beeldvormende techniek, waarmee cardiologen problemen in de allerkleinste vaatjes in het vrouwenlichaam bloot kunnen leggen. Diagnostiek waarmee artsen een sluimerende ziekteproces en/of hartproblemen eerder kunnen ontdekken, zodat mensen op tijd de juiste zorg krijgen.

Onderzoek
Daarnaast vindt de Hartstichting dat mensen de allerbeste behandeling moeten krijgen. Bijvoorbeeld voor hartfalen en boezemfibrilleren, ziekten die niet goed te behandelen zijn. Datzelfde geldt voor het optreden van een acute beroerte. Daarom zijn dit onderzoeksthema’s, die bij de Hartstichting topprioriteit krijgen. Maar we onderzoeken ook hoe we patiënten het beste kunnen ondersteunen bij therapietrouw: mensen realiseren zich vaak niet hoeveel risico ze lopen door hun behandeling niet goed te volgen.

Ken je waarden
We willen mensen doordringen van het feit dat ze hun hart sterk houden door niet te roken, voldoende te bewegen en gezond te eten. Dat het tijdig onderkennen van de gevaren van een hoge bloeddruk, een hoog cholesterol en erfelijkheid kan voorkomen, dat mensen levenslang hart- en vaatpatiënt worden. Vanuit deze gedachte moedigen we mensen belangrijke waarden in de gaten te houden. Dat betekent: regelmatig cholesterolwaarden en bloeddruk meten en in actie komen als deze te hoog zijn. Hiermee dring je het risico op hart- en vaatziekten sterk terug.