Koninklijk Nederlands Korfbalverbond (KNKV) organiseert eerste, rookvrije NK korfbal

Naar schatting bezoeken zo’n 2.000 kinderen en volwassenen aankomend weekend het NK Korfbal in Bennekom. Alle bezoekers – korfballers, ouders, toeschouwers en vrijwilligers – zijn door het KNKV gevraagd het sportterrein rookvrij te houden en hiermee het goede voorbeeld te geven aan de jeugd.

Het KNKV en korfbalvereniging DVO/Accountor in Bennekom organiseren zaterdag 11 juni het eerste rookvrije NK korfbal. De Hartstichting is blij met dit besluit. Hiermee geeft de organisatie van een groot landelijk event ‘een sterk signaal af’ om kinderen te beschermen tegen de verleidingen van roken. De Hartstichting zet zich sinds 2015 in voor rookvrije sportterreinen in Nederland.

Op het terrein wordt met onder andere beachvlaggen, spandoeken en posters wordt aangeduid dat het korfbalterrein rookvrij is.

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting, spreekt van een ‘voorbeeld’ voor de sport. Italianer: “We weten allemaal dat kinderen heel gevoelig zijn voor de verleidingen van roken. Zien roken, doet roken. Verbazingwekkend wordt er op veel sportterreinen nog steeds langs de lijn gerookt. Het geeft de indruk dat roken onschuldig is. Als Hartstichting zijn wij blij met dit sterke signaal van het KNKV. Hoe meer sportverenigingen hun terrein rookvrij maken, hoe meer we onze kinderen kunnen laten opgroeien in een gezonde omgeving.”

Rookvrije Generatie

Roken is een van de grootste risicofactoren voor het ontstaan van hart- en vaatziekten op latere leeftijd. Hoe jonger iemand begint met roken, des te erger de verslaving. Ruim de helft van de rokers die blijven roken zullen eraan sterven. De Hartstichting zet zich daarom actief in voor de Rookvrije Generatie: een generatie kinderen die volledig rookvrij kan opgroeien. Om dit te bereiken is het belangrijk dat kinderen in elke fase van hun jeugd beschermd worden tegen de verleiding om te gaan roken en tabaksrook. De Hartstichting zet zich sinds 2015 in voor rookvrije sportterreinen in Nederland.

De Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds zijn initiatiefnemers van de campagne ‘Op weg naar een Rookvrije Generatie’. Samen met zoveel mogelijk andere organisaties willen zij de Rookvrije Generatie laten opgroeien door kinderen stap-voor-stap in iedere fase van het opgroeien te beschermen tegen de tabaksverleiding. Denk aan goede voorlichting voor toekomstige ouders, rookvrije speeltuinen, school- en sportterreinen. Velen zijn inmiddels op weg om de Rookvrije Generatie mogelijk te maken.