Kaj Gorgels, Opel en Feyenoord-spelers gaan AED’s spotten

Een op de drie Nederlanders weet niet waar dichtstbijzijnde AED is

Opel en Feyenoord starten vandaag een bijzondere actie voor de Hartstichting: 'Spot een AED'. Het doel van de campagne is om Nederlanders te mobiliseren zo veel mogelijk AED's te spotten. Iedereen die een AED in het straatbeeld ziet, kan hier een foto van maken en deze uploaden op opel.nl/feyenoord. Aansluitend wordt de eigenaar gevraagd zijn AED te registreren bij het reanimatieoproepsysteem.

Om deze campagne tot een succes te maken gaat Kaj Gorgels, ambassadeur van Opel en onder meer bekend van Kaj’s Typetjes en Expeditie Robinson, een verbond aan met een aantal Feyenoord-spelers, waaronder Robin van Persie en Jens Toornstra.

Kaj: “Per week krijgen ruim 300 mensen in Nederland een hartstilstand. Vaak gebeurt dit thuis. Maar helaas weten veel mensen niet waar ze een AED in de buurt kunnen vinden. Samen met mijn AED-spotteam gaan we de uitdaging aan om zoveel mogelijk levensreddende AED’s te spotten. En ik roep dus heel Nederland op om ook mee te speuren. Want daar red je uiteindelijk levens mee. Daarom ben ik natuurlijk zo enthousiast over deze actie.”

Netwerk van AED's
1 op de 3 Nederlanders weet niet waar de dichtstbijzijnde AED in zijn of haar woonwijk hangt[1], terwijl bij een hartstilstand elke minuut telt. Daarnaast zijn er op dit moment nog maar 15.000 AED's geregistreerd bij het reanimatieoproepsysteem. Volgens de Hartstichting zouden dat er minimaal 30.000 moeten zijn, 24/7 uur beschikbaar en goed verspreid over ons land.

Lees verder over de ambities van de Hartstichting om van Nederland een 6-minutenzone te maken.

Samenwerking Opel en Feyenoord
Opel en Feyenoord ondersteunen de Hartstichting sinds eind 2014 bij het opzetten van een landelijk dekkend netwerk van burgerhulpverleners en AED's, zodat slachtoffers van een hartstilstand buiten het ziekenhuis binnen 6 minuten hulp krijgen. Nadat vorig jaar de 170.000e burgerhulpverlener is geregistreerd, is nu het volgende doel bepaald: 30.000 bereikbare en geregistreerde AED’s.

[1] Onderzoek van Validators in augustus 2018 in opdracht van de Hartstichting.