Juliana Kinderziekenhuis in Den Haag overhandigt eerste TikkieRing aan hartpatiëntjes

Vandaag ontvingen de 2-jarige Caro en de 4-jarige Laila een TikkieRing in het Haagse Juliana Kinderziekenhuis (JKZ). Voor dit ziekenhuis zijn dit de eerste patiëntjes die deze ring krijgen. Kindercardioloog dr. Filippini en Floris Italianer, directeur van de Hartstichting overhandigden hen de TikkieRing.

Kinderen met een hartaandoening krijgen een Tikkie na hun bezoek aan het ziekenhuis. Sommige kinderen hebben inmiddels al een grote hoeveelheid Tikkies aan hun TikkieRing verzameld.

In Nederland leven 30.000 kinderen en jongeren met een hartaandoening. Per jaar komen daar ongeveer 1.500 kinderen bij, gemiddeld 4 per dag. Na het stellen van de diagnose krijgt 50 procent van de kinderen een cardiochirurgische operatie of een katheterinterventie.

TikkieRing voor kinderen met hartaandoening

Om kinderen met een hartaandoening te steunen in het intensieve en vaak lange zorgtraject ontwikkelde De Hart&Vaatgroep samen met de Hartstichting het ondersteuningssysteem de TikkieRing.

“Voor elk kind, maar ook voor de ouders, is een opname, onderzoek of behandeling in het ziekenhuis spannend,” zegt Floris Italianer. “De TikkieRing met stoere bedels (Tikkies) en een logboek helpt kinderen hun heftige en vervelende ervaringen te verwerken. De ring vertelt het persoonlijk verhaal van het kind.”

Caro en Laila krijgen als eerste patiëntjes in het Juliana Kinderziekenhuis van kindercardioloog dr. Filippini, assistente Farida El Youssfi en Floris Italianer, directeur van de Hartstichting de TikkieRing.

Tweejarige Caro blij met TikkieRing

De ouders van Caro vertellen: “Caro is geboren met een hartaandoening en werd in 2014 in het LUMC geopereerd. Daar kreeg ze haar eerste Tikkie en TikkieRing. Ze was toen nog te klein om het te snappen. Het idee achter de Tikkiering is erg leuk. De ring met Tikkies zijn voor ons herinneringen. Aan de hand daarvan kunnen wij haar (en straks zij zelf) vertellen wat er gebeurd is in die periode. Het is een positieve kant aan de bezoeken aan het ziekenhuis.”

Platform Hartvrienden

De TikkieRing valt onder het nieuwe, online platform Hartvrienden. Ouders en kinderen kunnen op dit platform steun vinden bij elkaar, zorgen delen en antwoorden krijgen op hun vragen.