Jaarlijkse Hartweek van de Hartstichting van start

Van 5 tot en met 11 april vindt de jaarlijkse Hartweek van de Hartstichting plaats. Ruim 60.000 collectanten gaan deze week langs de deuren om een bijdrage te vragen voor de strijd tegen hart- en vaatziekten in Nederland.

Tegelijkertijd organiseren veel Nederlanders en organisaties in hun eigen buurt acties om donaties te verzamelen. Dankzij deze giften kan de Hartstichting nieuw onderzoek financieren naar het eerder herkennen van hart- en vaatziekten. Dit thema is onderdeel van de onderzoeksagenda van de Hartstichting, die in 2014 samen met het publiek is opgesteld.

Ingrijpende gevolgen

Elke dag worden mensen getroffen door een hartstilstand of hartinfarct, vaak zonder duidelijke waarschuwing vooraf. Zo krijgen jaarlijks ongeveer 16.000 Nederlanders een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Ongeveer de helft van de mensen die plotseling een hartinfarct of hartstilstand kreeg, had vooraf geen duidelijke klachten.

De gevolgen kunnen dodelijk zijn of het leven van het slachtoffer en dierbaren drastisch veranderen. Hart- en vaatziekten treffen dus niet alleen de patiënt, maar ook de directe omgeving, van omstander, familielid tot vriend. De Hartstichting weigert zich daar bij neer te leggen. Hart- en vaatziekten moeten eerder herkend worden, zodat tijdig ingrijpen mogelijk is. Voordat mensen onnodig overlijden of chronisch ziek worden.

Hartweek: méér dan huis-aan-huis-collecte

Tijdens de Hartweek gaan zo’n 60.000 vrijwilligers en collectanten in heel Nederland op pad om donaties te verzamelen. Een pilotgroep van 50 collectanten collecteert dit jaar voor het eerst met een collectebus én een (mobiele) pinautomaat. Daarnaast is het ook mogelijk om online te doneren én via de online collectebussen op Facebook. Iedere Facebook-gebruiker kan een eigen collectebus aanmaken, een persoonlijk doel stellen en zijn of haar sociale netwerk oproepen in de collectebus te doneren.

Naast de collecte worden er diverse evenementen voor het publiek georganiseerd, waarmee geld wordt ingezameld voor de strijd tegen hart- en vaatziekten. Een overzicht hiervan staat op www.hartstichting.nl/hartweek.

Donaties voor financiering van nieuw onderzoek

Donaties van het publiek worden onder meer besteed aan de financiering van wetenschappelijk onderzoek. De komende jaren wil de Hartstichting méér onderzoek financieren naar het eerder herkennen van hart- en vaatziekten. Daarbij gaat het om onderzoek naar het in kaart brengen van hart- en vaatziekten in de familie, onderzoek naar onduidelijke klachten en voortekenen én nieuwe opsporingsmethoden, zoals bijvoorbeeld een bloedtest.

Topprioriteit: hart- en vaatziekten éérder herkennen

Het onderzoeksthema ‘Eerder herkennen van hart- en vaatziekten’ is onderdeel van de onderzoeksagenda van de Hartstichting. Deze agenda met onderzoeksprioriteiten is in 2014 samen met de samenleving opgesteld. Ruim 12.500 zorgprofessionals, wetenschappers, patiënten en hun naasten, donateurs en vrijwilligers brachten hun stem uit op onderzoeken die volgens hen prioriteit moeten krijgen.

Met deze aanpak wil de Hartstichting wetenschappelijke doorbraken realiseren waar de samenleving behoefte aan heeft én die grote impact hebben op het leven van mensen met hart- en vaatproblemen en hun naasten. De Hartstichting verwacht later dit jaar wetenschappers op te gaan roepen om voorstellen in te dienen voor wetenschappelijk onderzoek naar het eerder herkennen van hart- en vaatziekten.