Innovatieve hartonderzoeken van start door crowdfunding

Het is gelukt! Vijf talentvolle onderzoeksteams kunnen aan de slag met baanbrekende hartonderzoeken. Binnen acht weken hebben ze allemaal ruimschoots de afgesproken 25.000 euro opgehaald. De bedragen worden nu door de Hartstichting verdubbeld. In totaal is er een bedrag van maar liefst 286.815 euro opgehaald.

De onderzoekers zijn geselecteerd omdat zij buiten de gebaande paden denken en erop gericht zijn de resultaten van hun onderzoek toe te passen in de praktijk. Juist onderzoeksprojecten met een originele invalshoek kunnen een grote stap voorwaarts betekenen en veel winst opleveren voor patiënten.

Strenge selectie

De vijf onderzoeksvoorstellen zijn kritisch beoordeeld en goedgekeurd door de Wetenschappelijke Advies Raad van de Hartstichting en de Commissie Maatschappelijke Kwaliteit (CMK). De CMK bestaat uit leden met persoonlijke of professionele ervaring met hart- en vaatziekten. Ze krijgen op verschillende manieren te maken met de uitkomsten van onderzoeken.

Door mensen uit de praktijk te betrekken, wil de Hartstichting bereiken dat oplossingen sneller beschikbaar zijn voor de patiënt

Onderzoek: hart op een chip

Levende hartspiercellen laten groeien op een chip. Dat gaat onderzoeker Verena Schwach van de Universiteit Twente doen. Door deze “hart-op-een-chip” wordt de ziekte van de patiënt zo goed mogelijk nagebootst. Het doel is onder meer om nieuwe medicijnen te ontdekken voor een betere behandeling. Zo kunnen we hartstilstanden, herseninfarcten en hartfalen voorkomen.

Verena Schwach:

Verena Schwach: "Het is een wonder om kloppende hartspiercellen op een chip te zien. Dit kan levens redden!"

Onderzoek: hartinfarcten voorkomen met big data

Je wilt als patiënt zeker weten dat je de juiste behandeling krijgt. Bij de behandeling tegen een hartinfarct is dat niet vanzelfsprekend. Het kan per leeftijd verschillen wat je nodig hebt. Maar daarover is te weinig bekend. Onderzoeker Raymond Noordam wil er met behulp van big data onderzoek achter komen hoe deze mensen beter te behandelen, of zelfs te redden zijn.

Raymond Noordam:

Raymond Noordam: "De juiste behandeling krijgen bij een hartinfarct is niet vanzelfsprekend. Dat wil ik veranderen met big data-onderzoek!"