Hoge bloeddruk? Het Dash-dieet is bewezen effectief

Het aantal mensen met een hoge bloeddruk neemt wereldwijd toe. Onderzoek toont opnieuw aan dat het zogenaamde DASH-dieet bewezen effectief is en bloeddrukverlagend werkt.

Het DASH-dieet is bedacht door de Amerikaanse professor Lawrence Appel en staat voor Dietary Approaches to Stop Hypertension. De kern van het dieet is een voedingspatroon met veel fruit, groenten en magere zuivel. Daarnaast vooral volkoren producten, kip, vis en noten. Rood vlees, zoetwaren en suikerhoudende frisdranken worden tot een minimum beperkt. Het dieet is razend populair in de Verenigde Staten en al meerdere keren uitgeroepen tot beste dieet (US News). Het dieet sluit nauw aan bij de richtlijnen van de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum.

Nieuw onderzoek
Het onderzoek toont opnieuw aan dat zowel mensen met een licht verhoogde als een te hoge bloeddruk veel baat hebben bij het DASH-dieet én een voeding laag in zout. Amerikaanse onderzoekers vergeleken 4 weken lang drie voedingspatronen met elkaar:

1. voeding met veel versus weinig zout
2. het DASH-dieet versus een controle-dieet en
3. een combinatie: weinig zout + DASH-dieet versus hoog zout/controle dieet.

Het meeste effect* werd bereikt bij mensen met een hoge bloeddruk met een (gecombineerd) DASH-voedingspatroon laag in zout, met veel groenten, fruit en magere zuivel. Het effect bleek zelfs even groot als het effect dat met bloeddrukverlagende medicijnen kan worden bereikt. Ook mensen met een wat lagere bloeddruk vinden baat bij het dieet.

Risicofactor
Een hoge bloeddruk is een belangrijke risicofactor voor hart- of vaatziekten. Dit risico neemt toe naarmate de bloeddruk toe neemt. Minder zout eten kan helpen om de bloeddruk te verlagen. Feitelijk hebben we maar 1 tot 3 gram zout per dag nodig. Gemiddeld krijgen we echter 9 gram zout binnen. Daarvan is 80% verwerkt in industrieel bewerkte levensmiddelen zoals brood, kaas en vleeswaren. 20% wordt door de consument zelf toegevoegd.

Als iedereen in Nederland 3 gram minder zout per dag zou eten, kunnen er jaarlijks 1.500 sterfgevallen en 6.000 nieuwe gevallen van hart- of vaatziekten voorkomen worden (Bron: RIVM/Hartstichting) Het advies van de Hartstichting is om maximaal 6 gram zout per dag te eten.

Lees verder over zout in eten

Opzet onderzoek
Ruim 400 Amerikaanse deelnemers met een gemiddelde leeftijd van 48 jaar en een (licht) verhoogde bloeddruk werkten mee aan het onderzoek. Zij gebruikten geen medicijnen. Nieuw is dat de effecten naar de hoogte van systolische bloeddruk van de deelnemers bij aanvang van de voedingsexperimenten zijn geanalyseerd.

*Door minder zout te eten, daalde de systolische bloeddruk met 3,2 mmHg in de groep mensen met lage bloeddruk (120-130 mmHg) en 7,0 mmHg in de groep met hoge bloeddruk (150-160 mmHg). Het DASH-dieet verlaagde de bloeddruk met 4,5 mmHg respectievelijk 10,6 mmHg in beide groepen. Het combinatie dieet had het grootste effect, dat toenam met toenemende bloeddruk: een daling van 5,3 mmHg in de groep mensen met lage bloeddruk (120- 130 mmHg), een daling van 7,5 mmHg bij degenen met bloeddruk van 130-139 mmHg, een daling van 9,7 mmHg bij degenen met bloeddruk tussen 140-149 mmHg en daling van 20,8 mmHg bij degenen met bloeddruk 150-160 mmHg.

Bron: Juraschek SP, Miller ER, Weaver CM, Appel LJ. Effects of sodium reduction and the DASH diet in relation to baseline blood pressure.