Heel Nederland in actie voor het vrouwenhart op Dress Red Day op 29 september

Dinsdag 29 september is het Wereld Hart Dag, de dag waarop er wereldwijd aandacht is voor hart- en vaatziekten. De Hartstichting organiseert op deze dag al jarenlang Dress Red Day. We roepen iedereen op iets roods te dragen om aandacht te vragen voor hart- en vaatziekten bij vrouwen.

Hart- en vaatziekten zijn bij vrouwen nog steeds doodsoorzaak nummer 1. In Nederland overlijden per dag 57 vrouwen aan een hart- of vaatziekte.

Heel Nederland in actie op Dress Red Day

Veel ziekenhuizen, bedrijven en particulieren doen mee en komen op Dress Red Day in actie voor meer onderzoek naar het vrouwenhart. Ze gaan in het rood en halen geld op voor onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen.

Dress Red Day bij Koffietijd en Tijd voor Max

Het tv-programma Koffietijd doet mee aan Dress Red Day door zowel de presentatrices als het decor in het rood aan te kleden. Ook de tv-dokter van Omroep Max hult zich tijdens het tv-programma Tijd voor Max in een rode trui. Beide programma’s besteden daarnaast inhoudelijk aandacht aan de strijd tegen hart- en vaatziekten bij vrouwen. Cardioloog Harriëtte Verwey van het LUMC en een hartpatiënte delen in Koffietijd hun ervaringen.

Ruim 100 ziekenhuizen kleuren rood

In samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor Cardiologie (NVVC) staan ruim 100 cardiologieafdelingen in ziekenhuizen stil bij hart- en vaatziekten bij vrouwen. Poli’s Cardiologie worden rood aangekleed en zorgprofessionals van deze poli’s geven (patiënten)voorlichting over hart- en vaatziekten. De zorgprofessionals benadrukken met deze activiteiten het belang van het eerder herkennen van hart- en vaatziekten bij vrouwen.

Bij het Isala Hartcentrum in Zwolle staat op Dress Red Day een reuzengroot opblaasbaar hart waar bezoekers in kunnen lopen om te zien hoe het hart er ‘in het echt’ uit ziet.

Het VUmc en WOMEN Inc organiseren tijdens Dress Red Day samen een dag over de verschillen tussen mannen en vrouwen in de gezondheidszorg. Met speciale aandacht voor hart- en vaatziekten bij vrouwen.

Bedrijven steunen Hartstichting

Zowel grote landelijke concerns als lokale bedrijven organiseren acties om geld in te zamelen waarmee de Hartstichting wetenschappelijk onderzoek kan financieren naar hart- en vaatziekten bij vrouwen.
Zo stellen bedrijven zich beschikbaar als verkooppunt van actieproducten van de Hartstichting of laten zij de Hartstichting meedelen in de omzet van speciale acties voor klanten of gasten. Er zijn ook bedrijven die speciaal voor de Hartstichting producten ontwikkelen zoals een hart-menu in een horecagelegenheid of een rode kledinglijn bij een modewinkel.

Bekijk de bedrijven die ons steunen

Particulieren in actie

Elk jaar blijken er ook weer veel leuke initiatieven te zijn van particulieren. Op de speciale Facebookpagina van Dress Red Day stromen de foto’s en berichtjes binnen van mensen die meedoen en met het hele gezin of vriendengroep in het rood gaan of een ludieke actie verzinnen.

Volg wat er in het land gebeurt op www.facebook.com/dressredday.

Help een hartje

In de maand september heeft de Hartstichting campagne gevoerd voor meer onderzoek naar het vrouwenhart en het eerder herkennen van hart- en vaatziekten bij vrouwen.

Signalen dat er iets mis is met het hart zijn bij vrouwen vaak minder duidelijk dan bij mannen waardoor een hartziekte sneller over het hoofd wordt gezien of niet op tijd herkend. Onderzoek moet meer kennis opleveren over het vrouwenhart en voortekenen van hartziekten. Hierdoor is het in de toekomst mogelijk om vrouwen eerder te diagnosticeren en te behandelen. Dit redt levens en voorkomt onherstelbare schade aan het hart.
Dress Red Day vormt de afsluiting van deze campagne.

Al duizenden Nederlanders en BN’ers, zoals styliste Danie Bles, Lieke van Lexmond, Jandino Asporaat en Sara Kroos steunden de actie ‘Help een hartje’.

Meedoen is eenvoudig: sms HARTJE naar 4333 en u doneert eenmalig 3 euro voor onderzoek naar het vrouwenhart. We hopen dat er op Dress Red Day nog vele extra sms-jes binnenkomen.