Hartstichting zet weer vol in op een succesvol Stoptober

Op 1 oktober gaat Stoptober van start: gewoon oktober, maar dan zonder sigaretten. Dirk Zeelenberg, Gijs Staverman en Najib Amhali hebben vanochtend in Amsterdam het startschot gegeven voor de 2e editie van Stoptober.

Stoptober: 28 dagen niet roken

Op de trappen van VondelCS brachten Dirk Zeelenberg, Gijs Staverman en Najib Amhali de grote oranje Stoptoberbal aan het rollen. Met deze actie roepen ze rokers in heel Nederland op om in de maand oktober 28 dagen niet te roken. En na 28 dagen niet- roken heb je ook nog eens 5x meer kans blijvend te stoppen met roken.

Aan de eerste editie van Stoptober vorig jaar deden ruim 38.000 mensen mee. Ook acteur Dirk Zeelenberg stopte vorig jaar met roken. Hij roept alle rokers in Nederland op om mee te doen.

Dirk Zeelenberg: Het is best zwaar, maar als iedereen het tegelijk doet en rokers en niet-rokers elkaar helpen, dan gaat het lukken!

Najib Amhali doet mee aan Stoptober

Een van de eerste inschrijvingen vanochtend op www.stoptober.nl kwam van Najib Amhali. De cabaretier heeft de nieuwe Stoptober-app al gedownload. Via deze app ontvangen deelnemers dagelijks persoonlijke aanmoedigingsberichten en tips.

Najib Amhali: Nu heel Nederland weet dat ik ga stoppen, kan heel Nederland mij er ook op aanspreken en mij steunen. En hopelijk kan ik anderen weer tot steun zijn.

Gratis app voor Stoptober

Rokers kunnen zich vanaf vandaag aanmelden op de website van Stoptober en de gratis Stoptober-app downloaden. Via de app worden stoppers ondersteund en aangemoedigd.

Daarnaast krijgen ze steun via social media, van mensen uit de eigen omgeving, mede-stoppers en andere bekende en onbekende Nederlanders. Nieuw in 2015 is dat deelnemers ook via e-mail tips en ondersteuning kunnen ontvangen.

Stoptober-camper

Ook gaat de Stoptober-camper door Nederland rijden. Deze camper doet op haar tournee steden in elke provincie aan. Daarbij zullen speciale stopcoaches rokers tips en trucs geven om 28 dagen te stoppen met roken. De werving van Stoptober-deelnemers via radio en televisie is vandaag ook van start gegaan.

Kijk waar de camper stopt

Hartstichting partner Stoptober

De Hartstichting steunt Stoptober. Roken is de belangrijkste vermijdbare risicofactor voor hart- en vaatziekten. Stoppen met roken draagt bij aan gezonde vaten en een gezond hart en verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Stoppen met roken is goed voor jezelf, je kinderen en je hele omgeving.

De Hartstichting zet zich in voor een rookvrije toekomst van de jeugd. Lees meer over de activiteiten

Initiatiefnemers Stoptober

Stoptober is een initiatief van de Hartstichting, het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), KWF Kankerbestrijding, Longfonds (voorheen Astma Fonds), GGD GHOR, Trimbos-instituut en de Alliantie Nederland Rookvrij!.