Hartstichting wint zilveren Effie 2017 voor meest effectieve campagne

Gisteravond is in het concertgebouw in Amsterdam de campagne ‘Mond, spraak, arm. Beroerte-alarm! van de Hartstichting beloond met een zilveren Effie award, een prestigieuze vakprijs voor de marketing- en reclamebranche. De campagne is ontwikkeld en uitgevoerd in samenwerking met bureau 180 Kingsday, We are Blossom en Initiative. Bij aanvang van de campagne kende slechts een derde van de Nederlanders de meest voorkomende signalen van een beroerte niet. Na de campagneperiode is deze kennis fors gestegen: ruim de helft van de Nederlanders kent de signalen.

De campagne ‘Mond, spraak, arm. Beroerte-alarm!’ moest het in de categorie Maatschappelijke Campagnes opnemen tegen campagnes van onder meer Amnesty International, Stichting Wakker Dier, SIRE, het ministerie van VWS. In deze categorie gaat het om campagnes die een issue op de maatschappelijke agenda hebben weten te plaatsen, een nieuwe gedachte hebben laten postvatten of waarbij de communicatie er voor gezorgd heeft dat de betrokkenheid bij een onderwerp is vergroot. De campagne heeft bewijsbaar bijgedragen aan een andere attitude en eventueel gedrag.

Oordeel jury
De jury sprak over een ijzersterke campagne, emotioneel en vol impact. Het inzicht – naastenperspectief als uitgangspunt – was zeer goed doorgevoerd in de kanalen, ook online.

David Verschoor, Hoofd Fondsenwerving, Marketing & Communicatie: “We zijn ontzettend blij dat we deze prijs hebben gewonnen. Juist de eenvoud in visuele aanpak maakt de campagne onderscheidend en aansprekend voor het publiek. Een geweldig mooi resultaat, waar we trots op mogen zijn.”

Samen maatschappelijke impact realiseren
De Hartstichting lanceerde de campagne ‘Mond, spraak, arm. Beroerte-alarm!’ in mei 2016 om ervoor te zorgen dat Nederlanders de drie meest voorkomende signalen van een beroerte herkennen (mond, spraak, arm) en direct 112 bellen. Hierdoor kunnen slachtoffers sneller worden behandeld en wordt hersenbeschadiging zoveel mogelijk voorkomen. Door de campagne, die ruim anderhalf jaar liep, steeg het kennisniveau van de drie meest voorkomende signalen onder Nederlanders met meer dan 60%.

Over de Effies
De Effies zijn wereldwijd de meest prestigieuze vakprijzen voor de marketing- en reclamebranche. De Effie Award wordt toegekend voor effectieve communicatie in meer dan 30 landen verspreid over 5 continenten. De Effie is eigendom van Effie Worldwide, Inc. gevestigd in New York (VS) en wordt sinds 1983 in Nederland uitgereikt. Inzenders voor de Effie moeten aantonen dat de communicatie een belangrijke of doorslaggevende rol heeft gespeeld bij het behalen van een buitengewoon marketingresultaat. Deze veruit belangrijkste communicatieprijs van Nederland wordt georganiseerd door de VEA, Vereniging van Communicatieadviesbureaus en BVA, Bond van Adverteerders.