Hartstichting wint brons bij Effie Awards

BuurtAED campagne heeft effect

De Hartstichting heeft met BuurtAED een bronzen Effie gewonnen in de categorie ‘Maatschappelijke impact’. De Effie is een belangrijke communicatieprijs van Nederland en wordt uitgereikt aan organisaties die een buitengewoon marketingresultaat hebben behaald.

Op BuurtAED haal je in 30 dagen samen met je buurt geld op voor een AED. Met meer AED’s in woonwijken, worden meer levens gered. David Verschoor, verantwoordelijk voor Marketing, Partnerships en Communicatie bij de Hartstichting: “We willen heel Nederland activeren. Iedereen kan iets doen om ervoor te zorgen dat er minder patiënten bijkomen en mensen langer gezond leven. Dat Nederlanders betrokken zijn, zien we bevestigd in de grote schaal waarop mensen een actie starten om hun buurt hartveilig te maken. De Hartstichting heeft al meer dan tienduizend buren gefaciliteerd bij het inzamelen en aanschaffen van een AED in hun wijk. Fantastisch dat deze resultaten bekroond worden met een Effie.”

Van levensbelang
Elk jaar worden 17.000 mensen buiten het ziekenhuis overvallen door een hartstilstand. De meesten hiervan in en om het huis, in woonwijken. Een AED is daar van levensbelang. Op dit moment zijn er 4.570 buurten in actie voor een BuurtAED. Al meer dan 70.000 mensen hebben meer dan 2 miljoen euro gedoneerd om in hun eigen buurt een AED te realiseren. Naast het hartveilig maken van de buurt, leidt een crowdfund-actie vaak ook tot meer bewustzijn en betrokkenheid bij mensen in een buurt.

Nieuwe strategie
De Hartstichting veranderde in 2017 van koers, van ‘vragen om te geven’ naar ‘geven waar Nederland om vraagt’. Er werd een divers aanbod ontwikkeld voor mensen die een (financiële of niet-financiële) bijdrage willen leveren. Gerichter aan een concreet project en actiever door zelf te sporten, of crowdfunding te organiseren. De Hartstichting wil met deze strategie het traditionele domein van goede doelenorganisatie ontstijgen. Verschoor: “We zien voor de Hartstichting steeds meer een rol als maatschappelijke partij, die mensen helpt het meeste uit het leven, uit het hart, te halen. We geloven dat we met z’n allen echt progressie kunnen maken. Mensen worden steeds ouder en een hartstilstand hoeft niet meer dodelijk te zijn. Meer mensen langer, in goede gezondheid, laten leven, mensen meer uit het leven laten halen, dat moet ons lukken. Als we ons er allemaal samen hard voor maken.’

BuurtAED is een initiatief van de Hartstichting en Philips. Aan de campagne werkten bureaus Triple Double, We are Blossom, Initiative en Bijl PR mee.