Hartstichting verwelkomt Raadsconclusies verbetering samenstelling voedingsmiddelen

De Raad van ministers van Gezondheid heeft de Raadsconclusies aangenomen over verbetering van de samenstelling van voedingsmiddelen. Met het aannemen van deze conclusies op 17 juni is de gezamenlijke inzet van alle 28 EU-lidstaten om bewerkte voedingsmiddelen gezonder te maken in gang gezet. De Hartstichting verwelkomt deze eerste stap.

Een voedingspatroon met veel zout, verzadigd vet en suiker draagt in belangrijke mate bij aan het ontstaan van chronische ziektes zoals hart- en vaatziekten, diabetes en overgewicht.

Europese samenwerking gewenst

In de aangenomen Raadsconclusies is afgesproken:

1. elke lidstaat heeft uiterlijk eind 2017 een nationaal plan om voedingsmiddelen te verbeteren;
  2. de Europese Commissie scherpt de doelstellingen voor reductie van zout, vet en suiker verder aan;
  3. werkgroepen per productgroep gaan bekijken welke criteria kunnen worden voorgesteld en hoe de effecten van nieuwe criteria adequaat kunnen worden bijgehouden.

Omdat de markt van voedingsmiddelen voor een groot deel Europees is, is Europese samenwerking cruciaal.

Hartstichting steunt de koers naar gezonder eten

De Hartstichting steunt de conclusies van de Raad die oproept tot actie. Door bewerkte voedingsmiddelen gezonder te maken zijn chronische ziektes, zoals hart- en vaatziekten, te voorkomen. Wij zijn blij dat minister Schippers deze stap heeft gezet naar meer Europese samenwerking. De Raadsconclusies zijn een mooi resultaat voor het Nederlands voorzitterschap.

Lees meer over wat we doen om de samenstelling van bewerkte voedingsmiddelen te verbeteren