Hartstichting verrast echtpaar uit Zoeterwoude voor organiseren van 50ste collecte

Zeventig Hartstichting-medewerkers zijn op dinsdag 28 maart in 2,5 uur tijd van het hoofdkantoor in Den Haag naar het huis van echtpaar Jan en Annet Hulsbos in Zoeterwoude gelopen. Met deze 12,5 km lange wandeling verrasten en bedankten zij de collecte-vrijwilligers voor het organiseren van de 50ste collecte in hun gemeente.

De jubilerende collecte-vrijwilligers staan symbool voor alle vrijwilligers die zich jaar in jaar uit belangeloos inzetten voor de strijd tegen hart- en vaatziekten.

Om 11:30 uur drukte initiator Ronald Schouten namens de groep Hartstichting-medewerkers op de deurbel van het huis van Jan en Annet Hulsbos. Bij opening werden zij verrast met rode ballonnen, koffie, taart en bloemen. Hermien Nieuwenhuijsen, lid van de Raad van Toezicht, reikte de Snellenpenning uit aan Jan Hulsbos voor zijn toegewijde steun en het - voor de 50ste keer - organiseren van de Hartstichting-collecte in Zoeterwoude. Aansluitend feliciteerde burgemeester Liesbeth Bloemen van Zoeterwoude het echtpaar persoonlijk met een grote bos bloemen. Jan en Annet reageerden emotioneel en spraken van een bijzonder moment.

Dankbaar

Ronald Schouten, Teammanager Acties & Events van de Hartstichting: “We zijn Jan en Annet Hulsbos ongelooflijk dankbaar voor hun inzet vanaf het allereerste moment. Dit koppel staat symbool voor alle 4.500 collecte-vrijwilligers en 50.000 collectanten die zich jaar in jaar uit inzetten voor de collecte. Zonder vrijwilligers geen collecte. Onze dank is bijzonder groot!”

Collecte-echtpaar van het eerste uur

Jan en Annet Hulsbos zijn maatschappelijk erg betrokken. In 1968 startte Jan Hulsbos op verzoek van de burgemeester met het organiseren van de eerste Hartstichting-collecte in Zoeterwoude. Eerst deed Jan dit alleen, totdat hij zijn grote liefde Annet ontmoette. Jan Hulsbos: “Ik weet nog precies wat onze allereerste opbrengst was: Dfl 131,47 met zes collectanten. Het werd al snel een sport om elk jaar meer op te halen. Het is mooi om je steentje bij te dragen aan een betere samenleving, het geeft echt veel voldoening om vrijwilligerswerk te doen.”

Snellenpenning

De Snellenpenning is een onderscheiding die wordt uitgereikt aan individuen die op een bijzondere, inspirerende, innovatieve of passionele wijze een bijdrage hebben geleverd aan de missie van de Hartstichting. De onderscheiding is vernoemd naar Prof. Dr. Herman Snellen, één van de oprichters van de Hartstichting en grondlegger van de cardiologie in Nederland. Vandaag was het de 8ste keer dat de penning werd uitgereikt. In 2014 vond de laatste uitreiking plaats.

Hartweek: 50ste collecte

Met de 50ste collecte van 2 tot en met 8 april haalt de Hartstichting geld op voor onderzoek naar signaalstofjes in het bloed die helpen een naderend hartinfarct op te sporen. Voorbeelden van deze signaalstoffen zijn DNA en eiwitten. Door te meten welke stoffen actief of veranderd zijn, krijgen artsen veel informatie over wat er gaande is in het bloed en de bloedvaten. Met meer kennis van deze signaalstoffen kunnen artsen het risico op een hartinfarct of beroerte in de toekomst veel beter en op een laagdrempelige manier inschatten. Zo kunnen mensen op tijd een behandeling krijgen, hun leefstijl aanpassen of medicijnen slikken.