Hartstichting: sluit je aan bij nieuw onderzoek consortium rondom ‘acute behandeling van beroerte’

De Hartstichting roept wetenschappers op om zich aan te sluiten bij een nieuw samenwerkingsverband rondom het thema acute behandeling van beroerte.

Het formuleren en indienen van een onderzoeksvoorstel gebeurt in een CVON-procedure (Cardiovasculair Onderzoek Nederland).

Beste onderzoekers werken samen

Het uitgangspunt van het nieuwe consortium is dat de beste onderzoekers elkaar opzoeken en hun krachten bundelen, zodat er een multidisciplinaire samenwerking ontstaat in grote landelijke onderzoeksprojecten. De Hartstichting verwacht maximaal één onderzoeksvoorstel rond het thema beroerte. De deadline voor het indienen van het volledige onderzoeksvoorstel is 30 juni 2015, 12.00 uur.

De Nederlandse Vereniging voor Neurologie (NVN) heeft twee kwartiermakers aangedragen om het consortium vorm te geven: Prof. Dr. Diederik Dippel (neuroloog bij Erasmus MC) en Dr. Bart van der Worp (neuroloog bij UMC Utrecht). Zij zullen samen met de onderzoekers aan de formulering van een kwalitatief, hoogwaardig onderzoeksvoorstel gaan werken.

Onderzoeksagenda

Het thema acute behandeling van een beroerte is één van de thema’s op de onderzoeksagenda van de Hartstichting. Deze onderzoeksagenda is in 2014 opgesteld na een online peiling onder ruim 12.500 personen uit de Nederlandse samenleving, waaronder veel wetenschappers. Zij gaven aan welke onderzoeksthema’s belangrijk zijn. Het is voor het eerst in Nederland dat een gezondheidsfonds zo grootschalig de samenleving betrekt bij het bepalen van haar onderzoeksagenda.

Met deze aanpak wil de Hartstichting wetenschappelijke doorbraken realiseren waar de samenleving behoefte aan heeft én die grote impact hebben op het leven van mensen met hart- en vaatproblemen en hun naasten.

Meer over wetenschappelijk onderzoek van de Hartstichting

Hersenschade voorkomen

Onderzoek naar acute behandeling van beroerte moet ervoor zorgen dat hersenschade zoveel mogelijk voorkomen wordt. Iemand met een beroerte krijgt zo snel mogelijk de beste behandeling. Doelstellingen zijn:

• Meer patiënten krijgen een behandeling binnen 1,5 uur na het ontstaan van de eerste klachten.
  • Meer patiënten leiden na een beroerte weer een zelfstandig leven.
  • Per jaar overlijden er 1000 mensen minder aan een beroerte.

Behalve de call rond het thema beroerte is er in 2015 ook een CVON-call voor onderzoek naar het eerder herkennen van hart- en vaatziekten. Dit thema staat bovenaan de onderzoeksagenda van de Hartstichting.