Hartstichting: ruim 30.000 nieuwe burgerhulpverleners, nog 45.000 te gaan

De afgelopen twee maanden hebben ruim 30.000 Nederlanders die kunnen reanimeren zich aangemeld als burgerhulpverlener. De toename is het gevolg van een campagne van de Hartstichting én de inzet van meerdere partners. Hiermee is de Hartstichting een stap dichter bij haar doel om meer mensen te redden bij een hartstilstand.

Elke dag overlijden in Nederland 35 mensen aan een hartstilstand buiten het ziekenhuis. De Hartstichting heeft het doel om uiteindelijk iedereen in Nederland binnen 6 minuten te kunnen helpen bij een hartstilstand. Reanimatie en de inzet van een AED binnen 6 minuten biedt de grootste kans op overleving. Jaarlijks kunnen zo 2500 levens worden gered. Om dit voor elkaar te krijgen, zijn minimaal 170.000 burgerhulpverleners nodig (1% van de Nederlandse bevolking), goed verspreid over het land, die in geval van nood een buurtbewoner direct kunnen helpen.

Lees verder over de werking van het oproepsysteem.

170.000 burgerhulpverleners

Circa twee miljoen Nederlanders hebben recent leren reanimeren en zijn potentieel burgerhulpverlener. Op dit moment staan 125.000 Nederlanders geregistreerd bij een van de twee oproepsystemen: Hartveilig Wonen en Hartslag Nu. Dat zijn er al veel meer dan voor de start van de campagne (december 2015), maar nog niet voldoende. De Hartstichting zoekt nog minimaal 45.000 mensen die burgerhulpverlener willen worden.

Nieuwe partners

Om meer burgerhulpverleners te werven, heeft de Hartstichting de handen ineen geslagen met nieuwe partners. Onder andere IZZ, de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), de Koninklijke EHBO, de Nationale Bond EHBO, het Nederlands Instituut voor Bedrijfshulpverlening (NIBHV), de Nederlandse Vereniging voor Hart- en Vaat Verpleegkundigen (NVHVV), Reddingsbrigade Nederland, Taskforce QRS en het Rode Kruis zetten de komende maanden hun netwerk en kanalen in om een landelijk dekkend netwerk van burgerhulpverleners te creëren. Opel Nederland en Feyenoord zetten zich al sinds 2014 in om burgerhulpverleners te werven.