Hartstichting reikt voor 31e keer Dekkerbeurzen uit aan talentvolle wetenschappers

Investering van 3,6 miljoen draagt bij aan eerdere opsporing en behandeling van hart- en vaatziekten

De Hartstichting heeft vandaag tijdens een feestelijke bijeenkomst, voor de 31e keer de Dekkerbeurzen uitgereikt. In totaal 13 getalenteerde wetenschappers ontvingen uit handen van donateurs, vrijwilligers of partners een persoonlijke onderzoeksbeurs. Met deze beurzen kunnen zij de komende jaren vernieuwend onderzoek doen naar hart- en vaatziekten. Het Dekker-programma is opgezet om de carrières van toponderzoekers én de ontwikkeling van hart- en vaatonderzoek te stimuleren. De afgelopen drie decennia heeft de Hartstichting in totaal 55 miljoen euro geïnvesteerd. Met deze investeringen kunnen artsen hart- en vaatziekten in de toekomst eerder opsporen én behandelen.

De 13 toponderzoekers, allen werkzaam aan een universitair medisch centrum of universiteit zijn als beste naar voren gekomen uit 89 aanvragen die de Hartstichting in 2017 heeft ontvangen. Een uitgebreide selectieprocedure ging hieraan vooraf.De toegekende onderzoeken, die een totaalbedrag van ruim 3,6 miljoen euro vertegenwoordigen, richten zich op oplossingen om hart- en vaatziekten eerder op te sporen en beter te behandelen. Voorbeelden hiervan zijn:

• Hartfalen nabootsen in een hart op een chip| dr. Jesper Hjortnaes | UMCU
    Een hartspier op een digitale chip. Dat klinkt als verre toekomst, maar hartchirurg in opleiding Jesper Hjortnaes gaat er onderzoek mee doen. Om uiteindelijk te komen tot nieuwe behandelingen tegen hartfalen.
  • Beter eten tijdens zwangerschap voor gezond kinderhart | dr. Romy Gaillard | Erasmus MC
    Als een zwangere vrouw met overgewicht simpele dingen verandert in haar eetgewoonten, zoals minder suiker, verkleint ze mogelijk de kans dat haar kind later hart- en vaatziekten krijgt.
  • Transgenders helpen onderzoek naar hormonen vooruit | drs. Jeske van Diemen | VUMC
    Jeske van Diemen doet onderzoek bij een bijzondere groep: mannen en vrouwen die veranderen van geslacht. Ze verwacht dat haar onderzoek nieuwe inzichten oplevert in de effecten van geslachtshormonen op de bloedstolling. ‘Als we beter weten hoe het werkt, kunnen we zoeken naar gerichte manieren om geslachtshormonen in te zetten bij het voorkomen van hart- en vaatziekten. Maar dan zonder ongewenste bijwerkingen.
  • Minder zitten goed voor hartpatiënten? | dr. Thijs Eijsvogels | Radboud UMC
    Een apparaatje in je broekzak dat elk halfuur trilt: een teken dat je even moet opstaan, een paar minuten lopen. Thijs Eijsvogels onderzoekt of deze simpele oplossing ervoor zorgt dat hartpatiënten minder zitten en hun hart gezonder blijft.

Lees verder over de andere toegekende onderzoeken

Meer dan 30 jaar onderzoek naar hart- en vaatziekten
De afgelopen drie decennia heeft de Hartstichting meer dan 55 miljoen euro geïnvesteerd in talentontwikkeling. Van alle onderzoekers die de hoogste beurs hebben ontvangen is de meerderheid (85%) hoogleraar geworden. Dat is niet alleen van belang voor de carrière van de onderzoeker, maar ook voor de ontwikkeling van het onderzoeksveld.

Lees verder over de resultaten

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting: “Met deze onderzoeksbeurzen geven we toptalent de kans zich maximaal te ontwikkelen als wetenschapper en belangrijk innovatief onderzoek te doen. Met deze nieuwe inzichten willen we als versneller eerder hart- en vaatziekten opsporen en nieuwe oplossingen voor de patiënt aandragen. Het is noodzakelijk dat we de forse stijging van het aantal hart- en vaatpatiënten een halt toeroepen en patiënten een betere behandeling bieden.”

Over de Dekkerbeurzen
De Dekkerbeurzen worden jaarlijks toegekend aan talentvolle wetenschappers op het gebied van hart- en vaatziekten. De beurzen zijn vernoemd naar wijlen dr. Bart Dekker, die van 1971 tot 1987 medisch directeur van de Hartstichting was. Met het Dekker-programma wil de Hartstichting de carrières van toponderzoekers stimuleren om excellent onderzoek te doen en oplossingen te creëren voor hart- en vaatpatiënten. Bij de selectie van de beurzen wordt dan ook beoordeeld op de kwaliteit van de onderzoeker én de kwaliteit van het onderzoek.