Hartstichting reikt voor 30e keer Dekkerbeurzen uit aan talentvolle wetenschappers

De Hartstichting heeft voor de 30e keer de Dekkerbeurzen uitgereikt. In totaal kregen 13 getalenteerde wetenschappers een persoonlijke onderzoeksbeurs. Zij krijgen de komende jaren de kans om vernieuwend onderzoek te doen naar hart- en vaatziekten.

Het Dekkerprogramma is opgezet om de carrières van toponderzoekers én de ontwikkeling van hart- en vaatonderzoek te stimuleren. De afgelopen 3 decennia heeft de Hartstichting in totaal 55 miljoen euro geïnvesteerd. Dit heeft ertoe geleid dat artsen hart- en vaatziekten beter kunnen opsporen én behandelen.

Meer over 30 jaar Dekkerprogramma

Uitreiking Dekkerbeurzen

De 13 toponderzoekers die op 18 januari een Dekkerbeurs kregen, zijn allen werkzaam aan een Universitair Medisch Centrum, universiteit of onderzoekcentrum. Ze zijn als beste naar voren gekomen uit 86 aanvragen die de Hartstichting in 2016 heeft ontvangen. Een uitgebreide selectieprocedure ging hieraan vooraf.

De toegekende onderzoeken, die een totaalbedrag van ruim 3,5 miljoen euro vertegenwoordigen, richten zich op oplossingen om hart- en vaatziekten eerder op te sporen en beter te behandelen. Voorbeelden hiervan zijn:

• Effecten van medicijnen voorspellen voor individuele patiënt | dr. J.A.N. Dorresteijn (UMC Utrecht)
    Tegenwoordig slikken veel mensen met (een hoog risico op) hart- en vaatziekten bloeddruk- en cholesterolverlagers, vaak voor onbepaalde tijd. De voordelen zijn voor de patiënt niet altijd duidelijk, wat stoppen met medicatie in de hand werkt. Het onderzoek van Dorresteijn is gericht op de ontwikkeling van een interactieve app. Deze kan, op basis van individuele kenmerken, voorspellen hoeveel jaren een patiënt klachtenvrij kan blijven dankzij bepaalde medicijnen. Dit stimuleert dat patiënten hun medicatie blijven slikken en verkleint het risico op een infarct.

• Opruim-eiwitten stimuleren om hart- en herseninfarcten te voorkomen | dr. A. Foks (Universiteit Leiden)
    Ernstige slagaderverkalking in de vaten kan leiden tot een hart- of herseninfarct. Foks onderzoekt of  het proces van slagaderverkalking kan worden stopgezet of teruggedrongen door zogenaamde opruim-eiwitten te stimuleren.

• Gevolgen van herseninfarct op jonge leeftijd beter voorspellen | dr. A.M. Tuladhar (Radboud UMC)
    Een herseninfarct zet het leven van een slachtoffer en zijn naasten op zijn kop. Het kan leiden tot ernstige lichamelijke klachten (o.a. minder kracht in armen of benen). Ook zijn patiënten vaak extreem moe, somber of kunnen zich moeilijk concentreren. Tuladhar gaat onderzoeken of een MRI-scan kan voorspellen of en welke problemen een jonge patiënt na een herseninfarct kan verwachten.

Bekijk alle 13 onderzoeken die een beurs kregen

30 jaar Dekkerbeurzen - 200 onderzoeken - 55 miljoen euro

30 jaar Dekker-programma

Dit jaar bestaat het Dekker-programma 30 jaar. De afgelopen drie decennia heeft de Hartstichting 200 beurzen uitgereikt en in totaal 55 miljoen euro geïnvesteerd in talentontwikkeling. Van alle onderzoekers die de hoogste beurs hebben ontvangen is de meerderheid (85%) hoogleraar geworden. Dat is niet alleen van belang voor de carrière van de onderzoeker, maar ook voor de ontwikkeling van het onderzoeksveld.

Hartstilstand voorkomen

De onderzoeken hebben belangrijke resultaten opgeleverd voor hart- en vaatpatiënten. Bijvoorbeeld op het gebied van hartstilstand: dankzij de ontdekking van erfelijke factoren die hartritmestoornissen (en daardoor een hartstilstand) kunnen veroorzaken, kunnen artsen mensen met zo’n erfelijke aanleg opsporen en behandelen voordat zij een hartstilstand krijgen. Ook op het gebied van bepaalde hersenbloedingen is veel vooruitgang geboekt. Artsen kunnen mensen met een grote kans op een aneurysma nu screenen, zodat een dergelijke bloeding kan worden voorkomen.

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting:

“Met deze onderzoeksbeurzen geven we toptalent de kans zich maximaal te ontwikkelen als wetenschapper en belangrijk innovatief onderzoek te doen. De afgelopen decennia heeft dat voor prachtige resultaten gezorgd. Ik zie uit naar de toekomst waarin we nieuwe, praktische en maatwerk oplossingen voor de patiënt aandragen. Het is noodzakelijk dat we de forse stijging van het aantal hart- en vaatpatiënten een halt toeroepen en patiënten een betere behandeling bieden.”

Over de Dekkerbeurzen

De Dekkerbeurzen worden jaarlijks toegekend aan talentvolle wetenschappers op het gebied van hart- en vaatziekten. De beurzen zijn vernoemd naar dr. Bart Dekker, die van 1971 tot 1987 medisch directeur van de Hartstichting was. Met het Dekker-programma wil de Hartstichting de carrières van toponderzoekers stimuleren om excellent onderzoek te doen en oplossingen te creëren voor hart- en vaatpatiënten. Bij de selectie van de beurzen wordt dan ook beoordeeld op de kwaliteit van de onderzoeker én de kwaliteit van het onderzoek.