Hartstichting reikt subsidies uit voor meest innovatieve onderzoeksideeën

Dr. Jeannette Hofmeijer en prof. dr. Patrick Rensen ontvingen op 18 februari, tijdens Puls 2016, een innovatiesubsidie van de Hartstichting. Zij kregen elk € 50.000 voor het starten van hun innovatieve onderzoek.

Voor de innovatiesubsidies hadden 30 wetenschappers een voorstel ingediend. Tijdens Puls 2016 presenteerden 6 onderzoekers hun idee in 5 minuten aan een jury. Deze bestond uit wetenschappers, bedrijven, patiënten en de Hartstichting.

Criteria jury

De jury keek bij de beoordeling onder meer naar:

• hoe innovatief is het idee?
  • hoe heeft de onderzoeker patiënten en/of zorgverleners betrokken bij zijn/haar idee en hoe heeft hij/zij het voorstel aangescherpt?

Winnende projecten

De twee projecten die er volgens de jury uitsprongen zijn het project van dr. Jeannette Hofmeijer van de Universiteit Twente en het project van prof. dr. Patrick Rensen van Leids Universitair Medisch Centrum.

1. Hersenschade na zuurstoftekort herstellen

Dr. Jeannette Hofmeijer (Universiteit Twente en Ziekenhuis Rijnstate) gaat onderzoeken of schade aan de hersenen als gevolg van zuurstoftekort na een hartstilstand te herstellen is. Dit gaat zij doen door hersencellen te stimuleren.

De huidige behandeling is er vooral op gericht om deze cellen stil te leggen. Dr. Hofmeijer gelooft dat hersencellen na een tekort aan zuurstof juist weer aan de praat te krijgen zijn door ze op de juiste manier te stimuleren.

De jury over het onderzoek van dr. Hofmeijer: Dit originele onderzoek zou kunnen leiden tot volstrekt andere inzichten over hoe hersenschade door zuurstoftekort het beste te behandelen is.

Lees meer over het onderzoek

2. Bruin vet tegen slagaderverkalking

Het project van prof. dr. Patrick Rensen van het LUMC richt zich op een nieuwe manier om bruin vetweefsel te activeren. Hij gaat onderzoeken of dit lukt door de zenuwen die bruin vet ‘aan’ kunnen zetten elektrisch te stimuleren.

Geactiveerd bruin vetweefsel kan de slechte vetten in ons lichaam verbranden en slagaderverkalking afremmen. Slagaderverkalking is een belangrijke veroorzaker van hart- en herseninfarcten.

De jury over het onderzoek van prof. Rensen: Een compleet andere benadering. Dit zou een totaal nieuwe techniek op kunnen leveren om slagaderverkalking aan te pakken.

Lees meer over het onderzoek

Extra kans voor talentvolle onderzoekers

De 6 onderzoeksvoorstellen waren allemaal innovatief en veelbelovend. De Hartstichting biedt deze talentvolle onderzoekers daarom een extra kans om hun innovatieve onderzoek uit te voeren. Door middel van crowdfunding gaan de onderzoekers zelf aan de slag om donaties binnen te halen.

Via crowdfunding bieden we onderzoekers een unieke kans om geld binnen te halen voor hun innovatieve hart- en vaatonderzoek.

De Hartstichting lanceerde het crowdfunding platform tijdens Puls. Het is een pilot waarbij de Hartstichting zelf ook bijdraagt. Ze verdubbelt elke donatie die hier binnenkomt, totdat het doelbedrag is bereikt. Als tegenprestatie bieden de onderzoekers hun donateurs mooie beloningen aan, zoals een bezoek aan het lab of een vermelding op het platform.

Over Puls 2016

De jury maakte de winnaars van de innovatiesubsidie bekend tijdens Puls 2016. Puls is een evenement waarop de Hartstichting wetenschappers, patiënten en bedrijven met elkaar in contact brengt om onderzoek beter en relevanter te maken.