Hartstichting reikt 1400 AED-buitenkasten uit

De Hartstichting gaat de komende maanden 1400 AED-buitenkasten verspreiden onder sportlocaties, bibliotheken, theaters, gezondheidscentra en andere druk bezochte plekken in Nederland. Vandaag werd de eerste AED-buitenkast uitgereikt aan OMNI sportvereniging VELO in Wateringen. Het project is gefinancierd door de VriendenLoterij.

Slechts een klein deel van de AED’s in Nederland is 24/7 toegankelijk én geregistreerd bij het oproepsysteem. Dankzij de AED-buitenkasten krijgen burgerhulpverleners in geval van nood direct toegang tot een AED, wat de kans op overleving van het slachtoffer vergroot.

Jaarlijks worden circa 16.000 mensen buiten het ziekenhuis getroffen door een hartstilstand. Reanimatie door omstanders en de inzet van een AED binnen 6 minuten vergroot de kans op overleving aanzienlijk. Nederland telt naar schatting 100.000 AED’s. Volgens de Hartstichting hangen veel AED’s binnen, waardoor ze slechts een beperkt deel van de dag te gebruiken zijn. Daarnaast staan er op dit moment slechts 10.000 AED’s geregistreerd bij een van de oproepsystemen (HartslagNu en Hartveilig Wonen).

Bekijk ook de video op YouTube

Spreiding over Nederland

De komende maanden worden in totaal 1400 geregistreerde AED’s in buitenkasten op goed verspreide plekken in Nederland geplaatst waar veel mensen samenkomen. Voorbeelden daarvan zijn sportcentra, woonwijken, theaters en gezondheidscentra. Het project is gefinancierd door de VriendenLoterij.

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting: “Wij roepen AED-eigenaren op hun AED enerzijds in een buitenkast te plaatsen en anderzijds te registreren bij een van de oproepsystemen. Zodoende is de AED 24 uur per dag beschikbaar voor burgerhulpverleners en is de kans op snelle hulp en daarmee overleving een stuk groter.”

Aanmelden AED

6-Minutenzone

De Hartstichting heeft het doel om iedereen in Nederland binnen 6 minuten te kunnen helpen bij een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Reanimatie en de inzet van een AED binnen 6 minuten biedt de grootste kans op overleving. Jaarlijks kunnen zo 2.500 levens worden gered. Om dit te kunnen bereiken, bouwt de Hartstichting aan een netwerk van burgerhulpverleners en AED’s, goed verspreid over het land, die in geval van nood een buurtbewoner direct kunnen helpen.

Lees wat we doen