Hartstichting-project ‘Nederland één 6-Minutenzone’ genomineerd voor De Transparant Prijs 2016

Het project ‘Nederland één 6-Minutenzone’ van de Hartstichting is genomineerd voor De Transparant Prijs 2016 in de categorie Impactprijs. Dit heeft de organisatie van De Transparant Prijs PwC bekend gemaakt. Op woensdag 28 september wordt de winnaar bekend gemaakt.

De impactprijs geldt voor een best practice project met het thema 'impact en maatschappelijk resultaat' dat in samenwerking met andere partijen tot stand is gekomen: samenwerken om maatschappelijke problemen op te lossen.

Project Nederland één 6-Minutenzone

De Hartstichting wil ervoor zorgen dat slachtoffers van een hartstilstand in heel Nederland binnen 6 minuten geholpen worden. Reanimatie en de inzet van een AED binnen 6 minuten biedt de grootste kans op overleving. Om het aantal dodelijke slachtoffers terug te dringen, bouwt de Hartstichting samen met de oproepsystemen Hartveilig Wonen en Hartslag Nu, gemeenten, zorg- en onderwijsinstellingen en andere reanimatiepartners aan een netwerk van burgerhulpverleners.

Met minimaal 170.000 burgerhulpverleners (1% van de Nederlandse bevolking), goed verspreid over het land, kunnen buurtbewoners in geval van nood direct worden geholpen. Jaarlijks kunnen hiermee circa 2.500 levens worden gered.

Lees meer over het oproepsysteem burgerhulpverlening

Samenwerking centraal

De inspanningen van de Hartstichting én samenwerking met een diversiteit aan partners hebben ertoe geleid dat er in 6 maanden tijd 40.000 nieuwe burgerhulpverleners werden geworven, een stijging van 43%. Zo werkten bedrijven en organisaties als IZZ, Opel, Feyenoord, het Rode Kruis en de KNRM nauw mee aan het activatieprogramma. Ook een aantal gemeenten, waaronder gemeente Den Haag, gingen voortvarend aan de slag gegaan om burgerhulpverleners te werven.

Het streven is om eind 2017 een volledig opererend netwerk te hebben.

Lees wat de Hartstichting doet om dit te bereiken