Hartstichting positief kritisch over invoering kleurcodering door voedingsindustrie

Vandaag hebben zes voedingsfabrikanten bekend gemaakt dat zij het voornemen hebben om een kleurcodering te gaan toepassen op de verpakkingen van voedingsmiddelen. Net als onze Europese koepelorganisatie European Heart Network, is de Hartstichting positief kritisch over dit besluit.

Met een kleurcodering kunnen consumenten en mensen met risicofactoren voor hart- en vaatziekten in het bijzonder, in één oogopslag zien welk product een gezondere keuze biedt. Wel zijn er volgens de Hartstichting belangrijke aandachtspunten.

Kleurcodering kan op alle voedingsmiddelen

De Hartstichting pleit al langer voor de introductie van een kleurcodering op voedingsverpakkingen. Het voordeel van een kleurcodering is dat dit op alle voedingsmiddelen geplaatst kan worden. De kleuren groen, oranje en rood op de voorkant van de verpakkingen geven direct inzicht in de hoogte van de calorieën en de hoeveelheid zout, suiker en verzadigd vet in een product. Hierdoor kunnen consumenten binnen een productgroep in één oogopslag zien welk product het gezondst of minst ongezond is.

Waakzaamheid geboden

De Hartstichting vindt het belangrijk dat het systeem op de juiste manier wordt opgezet.

Belangrijke punten van aandacht zijn:

• welke criteria voor toekenning van de kleurcodering worden gebruikt
  • op welke wijze producten het best met elkaar vergeleken kunnen worden (per portie of per 100gr/ml)
  • dat de kleurcodering op de voorkant van de verpakking wordt geplaatst

We moeten waakzaam zijn dat de voedingsindustrie geen tweede keer een systeem invoert dat niet de steun geniet van gezondheids- en consumentenorganisaties, zoals dat het geval was met het Vinkje.

Consumentvriendelijk kleurcoderingssysteem

Om tot een goed, consumentvriendelijk kleurcoderingssysteem te komen op de voorkant van de verpakking, willen we daarom graag in gesprek met de deelnemende bedrijven. Het streven is om tot een oplossing te komen waar alle gezondheids- en consumentenorganisaties achter staan.