Hartstichting pakt goud bij SponsorRingen

Buurt AED opnieuw in de prijzen

De Hartstichting en Philips hebben maandagavond tijdens de uitreiking van de SponsorRingen goud gewonnen in de categorie ‘Gesponsord’. De jury heeft de belangrijkste vakprijs voor sponsoring uitgereikt voor de BuurtAED-campagne. De jury spreekt over ‘een prachtige, heldere sponsorcase met concrete resultaten. Een activatie met veel impact.’

Er zijn nog te veel buurten in Nederland waar geen AED dag en nacht bereikbaar is. De campagne is erop gericht buurten in specifieke gebieden in Nederland op te roepen om in actie te komen. Dat is belangrijk want wekelijks krijgen 300 mensen buiten het ziekenhuis een hartstilstand, meestal in, rond of in de buurt van het huis. Met een AED (Automatische Externe Defibrillator) kun je in zo’n situatie levens redden, mits binnen zes minuten de reanimatie kan starten.

Nederland in beweging
“Wij geloven dat we met z’n allen vooruitgang kunnen boeken, als het gaat om betere overlevingskansen na een hartstilstand”, zegt David Verschoor, verantwoordelijk voor Marketing, Partnerships en Communicatie bij de Hartstichting: “Met BuurtAED hebben we Nederland echt in beweging gekregen. Al meer dan 70.000 mensen hebben meer dan 2 miljoen euro gedoneerd om in hun eigen buurt een AED te realiseren. Naast het hartveilig maken van de buurt, leidt een inzamelingsactie vaak ook tot meer bewustzijn en betrokkenheid bij mensen in een buurt.”

Samenwerking sleutel tot succes
De Hartstichting gaat hiermee verder dan het traditionele goede doel. Verschoor: “We zien voor de Hartstichting steeds meer een rol als maatschappelijke partij, die mensen helpt het meeste uit het leven, uit het hart, te halen.” Samenwerking is volgens Verschoor cruciaal. Voor de AED-campagne ging de Hartstichting een partnership aan met Philips. ‘Een match made in heaven’, volgens de jury van de Sponsorringen. Dankzij de samenwerking heeft de Hartstichting de beschikking over een communicatiebudget, extra mankracht en 1.000 euro sponsoring per geslaagde BuurtAED-actie.

Bronzen Effie
In totaal werden zes sponsorsamenwerkingen uit de charitatieve sector genomineerd om een SponsorRing 2019 te winnen. Zij werden door een vakjury uitgekozen uit een groep van 47 inzendingen. De Hartstichting liet onder meer het Rijksmuseum en ING achter zich met de campagne ‘De stem van Rembrandt’. In oktober won de Hartstichting met BuurtAED een Bronzen Effie in de categorie ‘Maatschappelijke impact’.