Hartstichting organiseert 4 grootschalige reanimatietrainingen

De Hartstichting organiseert de komende maanden vier grootschalige reanimatietrainingen om duizenden nieuwe burgerhulpverleners te werven. Er zijn nog 10.000 burgerhulpverleners nodig om overal in Nederland op tijd te kunnen starten met reanimeren om de doelstelling om 170.000 burgerhulpverleners te halen.

Na de eerste cruciale 6 minuten daalt de overlevingskans aanzienlijk. De 4 reanimatietrainingen volgen na het succes van vorig jaar in de Kuip en worden verspreid over het land in Groningen, Utrecht, Den Haag en Eindhoven georganiseerd.

Hiermee werkt de Hartstichting aan een goede spreiding en landelijke dekking van het oproepsysteem van burgerhulpverleners in Nederland om samen levens te redden. De eerste training is in Groningen op 8 april  aanstaande.

Overlevingskans bij hartstilstand vergroten

Bij elke reanimatietraining worden 1000 mensen in één dag opgeleid tot burgerhulpverlener. Zij leren hoe je een hartstilstand herkent, wat je als eerste moet doen, hoe je moet reanimeren, in welk tempo en hoe je een AED aansluit en bedient. Voorwaarde is dat alle cursisten zich direct na afloop van de cursus inschrijven als burgerhulpverlener via het oproepsysteem.

Floris Italianer van de Hartstichting: “Als burgerhulpverlener kun je levens redden in jouw buurt, 70 procent van de hartstilstanden vindt plaats in en om het woonhuis en 30 procent in openbare ruimtes zoals winkelcentra en sportvelden. Midden jaren negentig was de kans op overleving bij een hartstilstand buiten het ziekenhuis 9 procent, inmiddels is dit percentage gestegen tot gemiddeld 23 procent. Snelle hulp kan écht het verschil maken tussen leven en dood.”

Vier trainingen in het hele land

De trainingen zijn op:

• 8 april: Groningen
  • 13 mei: Utrecht
  • 10 juni: Den Haag
  • 1 juli: Eindhoven

De trainingen worden in samenwerking met de Philips Foundation georganiseerd.

Levens redden bij een hartstilstand | 6 minutenzone

De Hartstichting heeft het doel om iedereen in Nederland binnen 6 minuten te kunnen helpen bij een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Reanimatie en de inzet van een AED binnen 6 minuten biedt de grootste kans op overleving. Jaarlijks kunnen zo’n 2.500 levens worden gered. Om dit te kunnen bereiken, bouwt de Hartstichting aan een netwerk van burgerhulpverleners (1% van de Nederlandse bevolking), goed verspreid over het land, die in geval van nood een buurtbewoner direct kunnen helpen. Op dit moment staan ruim 159.000 Nederlanders geregistreerd als burgerhulpverlener.