Hartstichting ontvangt 100.000 euro voor onderzoek naar erfelijkheid

De Hartstichting heeft € 100.000,- ontvangen van de VriendenLoterij, dankzij het televisieprogramma ‘Dance Dance Dance’ van RTL 4. Miss Nederland Zoey Ivory en musicalster Marnix Lenselink streden mee in het dansprogramma voor een zelfgekozen goed doel. Het duo bereikte afgelopen zaterdag de finale en won daarmee € 100.000,- voor de Hartstichting.

Alie van der Schaaf, Senior Relatiemanager bij de Hartstichting: “We zijn ontzettend blij met deze bijdrage van € 100.000,- van de VriendenLoterij! Het is urgent dat we hart- en vaatziekten veel eerder kunnen herkennen en opsporen. Met dit geld kunnen we maar liefst een jaar lang onderzoek doen naar nieuwe technieken voor erfelijke aanleg in hartziekten en honderd mensen onderzoeken. Namens de hele Hartstichting wil ik Zoey en Marnix enorm bedanken dat ze zo geweldig voor ons hebben gedanst!”

Miss Nederland Zoey Ivory: “De Hartstichting is belangrijk voor mij omdat hartproblemen veel in mijn familie voorkomen. Mijn oma heeft op haar 54e haar eerste hartinfarct gekregen en dat heeft veel impact gehad. Marnix en ik zijn ontzettend blij dat we voor de Hartstichting mochten dansen en dat er zoveel mensen geholpen kunnen worden met dit geld.”

Onderzoek naar erfelijke hartziekten

Veel mensen weten niet dat dodelijke hartziekten erfelijk kunnen zijn, zelfs familieleden van personen met deze aandoeningen weten dit niet. Vaak komen ze hier pas achter als het te laat is. Dit overkwam de moeder dan Stefan Bakker. Zij overleed jong aan haar hartproblemen. Zelf is hij erfelijk belast en kreeg op jonge leeftijd hartproblemen. Hij leeft nu met een donorhart.

De Hartstichting wil dat mensen met een erfelijke aanleg voor dodelijke hartziekten op tijd worden opgespoord. Daarnaast willen we beter kunnen voorspellen wanneer mensen met zo’n aanleg levensbedreigende klachten kunnen krijgen. Zo kunnen ze een behandeling krijgen voordat ze ernstig ziek worden of overlijden. Het geldbedrag van de VriendenLoterij gaat naar onderzoek van Peter van Tintelen.

Meer over het onderzoek van Peter van Tintelen

Bekijk de video met Marnix en Zoey

De Hartstichting en de VriendenLoterij

De VriendenLoterij steunt de Hartstichting dankzij haar deelnemers. Jaarlijks ontvangt de organisatie een bijdrage voor de strijd tegen hart- en vaatziekten.