Hartstichting: onderzoek Ramsden over effecten linolzuur niet representatief

Afgelopen week publiceerde Ramsden een artikel waarin het positieve effect van linolzuur op hart- en vaatziekten in twijfel getrokken wordt getrokken. De Hartstichting vindt het onderzoek niet representatief.

Op basis van een heranalyse van oude data wordt de conclusie getrokken dat de sterfte in een groep met een hoge inname aan linolzuur, groter is dan de sterfte in een controlegroep. Het onderzoek vond echter plaats bij een bijzondere groep, namelijk patiënten die een jaar in een verzorgingshuis of instelling voor geestelijke gezondheidszorg waren opgenomen. Bovendien was de interventiestudie van te korte duur om effecten op sterfte te kunnen waarnemen.

Waarom niet representatief?

Het onderzoek dat afgelopen week in het nieuws kwam, is niet representatief:

• Het gaat hier om een her-analyse van oude data. De meest uitkomsten waren al bekend.
  • De interventiestudie was van te korte duur om de effecten op de sterfte te kunnen waarnemen.
  • Driekwart van de deelnemers volgde minder dan een jaar het dieet. Dat had minstens 2 jaar moeten zijn, met een sterker effect.
  • De onderzoekers hebben enkel gekeken naar het totale cholesterolgehalte in het bloed, niet naar het effect op het LDL cholesterol.
  • De onderzoekers houden geen rekening met ziekteverloop of gewichtsverloop, terwijl dit factoren zijn waarvan je kan verwachten dat ze het cholesterolgehalte sterk beïnvloeden.

Verzadigd vet en hart- en vaatziekten

De Wereldgezondheidsorganisatie, de Nederlandse Gezondheidsraad, het Voedingscentrum, Voorlichtingsbureau MVO en ook de Hartstichting achten bewezen dat te veel verzadigd vet in voeding het cholesterolgehalte in het bloed ongunstig beïnvloedt, waardoor het risico op hart- en vaatziekten toeneemt.

Er is overtuigend wetenschappelijk bewijs dat het vervangen van verzadigd vet door onverzadigd vet het cholesterolgehalte helpt verlagen.

Recent onderzoek

Recent nog heeft de Nederlandse Gezondheidsraad de literatuur over vervanging van verzadigd vet op een rij gezet. De conclusie luidde (opnieuw) dat overtuigend is aangetoond dat voedingsmiddelen die rijk zijn aan cis-onverzadigde vetzuren, zoals in zachte margarines of plantaardige oliën, het risico op coronaire hartziekten verlagen ten opzichte van voedingsmiddelen die rijk zijn aan verzadigde vetzuren, zoals boter en harde margarines.

Lees uitgebreide informatie in de Richtlijn goede Voeding (2015)

Advies Hartstichting

Het algemene advies van de Hartstichting: probeer zoveel mogelijk verzadigd vet in de voeding te vervangen door onverzadigd vet.

Lees meer gezonde voeding en vetten