Hartstichting lanceert vervolgcampagne voor herkenning signalen beroerte

Vandaag lanceert de Hartstichting een vervolg op de campagne die meer mensen moet helpen de meest voorkomende signalen van een beroerte te herkennen. Het ezelsbruggetje “Mond, spraak, arm. Beroerte-alarm!” moet zo bij meer mensen bekend worden.

In 2016 en 2017 voerde de Hartstichting al uitgebreid campagne om het bewustzijn te vergroten. Met succes: de kennis van de drie meest voorkomende signalen van een beroerte (een scheve mond, verwarde spraak en een lamme arm) nam met meer dan 50% toe. De campagne van dit jaar moet er voor zorgen dat mensen de signalen blijven herkennen en wil nog meer mensen op de hoogte brengen van deze signalen. In de reclame zijn meerdere “gewone” situaties te zien: een gezin bij de bowlingbaan, taxichauffeurs op het werk en een groep vrienden tijdens een fietstocht.

Een beroerte is een noodsituatie. Elke minuut telt. Mensen moeten zo snel mogelijk naar het ziekenhuis voor een behandeling. Want hoe sneller de behandeling, hoe groter de kans op een goed herstel. Daarom is het van belang dat mensen direct 112 bellen bij het vermoeden van een beroerte. De ambulance is de snelste manier om in het ziekenhuis te komen.

De campagne start vandaag op tv en loopt door tot 22 juli. Op 9 juli start ook de spot op de radio. Deze loopt eveneens tot 22 juli. Daarnaast zet de Hartstichting in op aandacht via sociale media.