Hartstichting krijgt award voor goed werkgeverschap

De Hartstichting mag zich tot de beste werkgevers van Nederland rekenen. Dat maakt Effectory vandaag bekend op basis van een grootschalig onderzoek naar goed werkgeverschap. De Hartstichting kreeg het hoogste rapportcijfer voor werkgeverschap en is daarmee uitgeroepen tot World-class Workplace in de branche goede doelen. Laurence van Gelderen, HR-manager: “Hier wordt écht vanuit het hart, voor het hart geleefd.”

World-class Workplaces onderscheiden zich ten opzichte van andere organisaties. Ze scoren hoog op bevlogenheid (7,9); medewerkers zijn vol passie met hun werk bezig. Betrokkenheid scoort hoog (7,9). Hiervan profiteert ook de achterban. Want medewerkers die werken in een positieve organisatiecultuur, doen graag een stapje meer. Medewerkers vinden dat ze zinvolwerk doen. Werkgeverschap scoort een 7,7. Tevredenheid krijgt een 7,8. Mensen zijn trots op de organisatie en staan achter de doelstellingen.

Bevlogen medewerkers
Van Gelderen had ‘niet verwacht, maar wel gehoopt’ dat de Hartstichting het keurmerk zou krijgen. “Als goed doel hebben we niet de financiële middelen, die andere organisaties misschien wel hebben. Zoals bonussen of een leaseauto, of budget om cultuurprogramma’s neer te zetten. Wij moeten het echt hebben van intrinsieke motivatie en drive. Bij ons werken veel hoogopgeleide medewerkers, die een bewuste keuze hebben gemaakt voor een goed doel. Zij zetten vaak dat stapje meer. Ik moet hen eerder afremmen dan stimuleren. De bevlogenheid en betrokkenheid is zo hoog.”

Talent
Een belangrijke verklaring voor de hoge score op goed werkgeverschap, ligt in het werken vanuit de kracht of talent (“strenghts”) van medewerkers: kijken waar iemand goed in is en wat hij of zij leuk vindt om te doen. ‘Aan staan’ noemt Van Gelderen dat: “In ons logo zie je het hart, met daarin een fakkel. Die fakkel, dat zijn onze medewerkers. Die moeten heel Nederland mee krijgen. Bijvoorbeeld om ervoor te zorgen, dat er overal binnen 6 minuten gereanimeerd kan worden. Of om ervoor te zorgen dat iedereen boven de 40 jaar regelmatig zijn bloeddruk meet. Heel Nederland in beweging krijgen met maar 150 mensen is een klus hoor!”

Vanuit het hart
Van Gelderen is er dan ook bijzonder trots op, dat de kernwaarden van de Hartstichting ‘Vanuit het hart’ en ‘Extern gericht’ geen verzonnen waarden zijn, maar ook echt geleefd worden. “Zo motiveren wij elkaar elke dag weer en inspireren wij anderen om ook uit het leven en uit het hart te halen wat erin zit. Wij gunnen iedereen een gezond hart voor het leven. Maar dat kunnen wij niet alleen. We moeten het samen doen. Als wij werken vanuit het hart, dan werkt dat als een magneet.”