Hartstichting is blij met initiatief Albert Heijn om tabak uit het zicht te halen

Op dit moment worden er nog op méér dan 30.000 verkooppunten tabaksproducten verkocht, veelal prominent geëtaleerd in winkels, supermarkten en benzinestations. Goed  dat Albert Heijn een eerste stap zet en verschillende methodes gaat testen om tabak uit het zicht te halen.

Jongeren en roken

Nog altijd beginnen elk jaar ruim 35.000 kinderen met roken en sterven er in Nederland jaarlijks meer dan 20.000 mensen vroegtijdig als gevolg van roken en meeroken.. Meer dan 80% van de huidige rokers is begonnen voor zijn 18e. Blootstelling aan tabaksproducten vergroot de kans dat jongeren beginnen met roken of blijven roken.

Convenant: tabak uit het zicht bij supermarkten

Afgelopen zomer stemde een ruime meerderheid van de Tweede Kamer voor een convenant tussen VWS en de verschillende supermarkten. Dit convenant houdt in dat er voor 1 januari 2016 afspraken moeten komen hoe supermarkten het tabak uit het zicht gaan verkopen. Als het convenant niet naar wens is van de Tweede Kamer volgt er mogelijk wetgeving. We zijn blij met het initiatief Staatssecretaris van Rijn hierin getoond heeft. We hopen ook dat het voorbeeld van Albert Heijn breed navolging gaat krijgen.

Verleiding

Jongeren blijken gevoelig voor de identiteit en uitstraling van producten. Sinds de invoering van het reclameverbod voor tabak in 2002, zijn de tabaksverpakking en de display (met de verschillende pakjes naast elkaar) de belangrijkste reclamemiddelen van de tabaksindustrie geworden. Zonder dat we het door hebben, worden we onbewust dagelijks geconfronteerd met deze misleidende marketing. Wereldwijd besteedt de tabaksindustrie jaarlijks miljarden aan de marketing van haar producten. Het merendeel van dit geld wordt uitgegeven aan de promotie van tabakswaren op het verkooppunt.

In een groeiend aantal landen (Canada, Ierland, Thailand, Finland, Engeland) heeft de overheid de winkeliers verplicht om tabak uit het zicht te verkopen, maar in Nederland nog niet.

Alliantie Nederland Rookvrij!

Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en Longfonds (voorheen Astma Fonds) zijn partners in de Alliantie Nederland Rookvrij!, een actief netwerk dat staat voor een rookvrij Nederland, waar niemand meer (over)lijdt aan de gevolgen van roken.

Lees meer over onze inspanningen op het gebied van roken