Hartstichting en VriendenFonds vervullen hartenwens van Nel en Jos

Een bijzondere verrassing voor Nel en Jos Kok uit Pijnacker. Afgelopen donderdag werden ze thuis verrast met een reisje voor twee personen naar de Spaanse zon. Met dit cadeau van de  Hartstichting en het VriendenFonds ging een hartenwens in vervulling.

Nel (71) werd in februari vorig jaar getroffen door een beroerte. Een moeilijk jaar volgde. Ook voor Jos, haar man, valt het niet mee. In mei 2016 werkten Jos en Nel mee aan de campagne van de Hartstichting over het herkennen van de signalen van een beroerte. Jos had een hoofdrol in de televisiespot ‘Mond, spraak, arm. Beroerte-alarm! Bel direct 112.’ In de eerste weken van januari is deze campagne herhaald.

Signalen beroerte snel herkend

Jos: “Mede doordat ik de signalen van een beroerte herkende en snel heb gehandeld, heeft Nel haar beroerte overleefd en is haar ernstiger schade bespaard gebleven. Ik ben zo blij dat we nog samen zijn. Als ik kan helpen om andere mensen te wijzen op het herkennen van de signalen en het belang van snel handelen, dan doe ik dat. Het is gewoon heel belangrijk.”

Afgelopen jaar is de zon voor Nel en Jos letterlijk een beetje ondergegaan. Zij hebben veel te verwerken gekregen, Nel heeft nog steeds revalidatie en voelt zich vaak moe en naar, mede door de medicijnen. Toch proberen zij te genieten van de kleine momenten. Zij gaan elke dag even de deur uit, Nel in haar scootmobiel en Jos op de fiets.

VriendenFonds vervult hartenwensen

Twee keer per jaar kunnen goede doelen, clubs en verenigingen verbonden aan de VriendenLoterij en andere organisaties met een sociaal belang behartigende instelling een aanvraag doen bij het VriendenFonds om iemand binnen de organisatie een steuntje in de rug te geven of in het zonnetje te zetten. Het VriendenFonds beoordeelt de aanvragen en schenkt een aantal organisaties een financiële bijdrage om de hartenwens van deze persoon te realiseren.

Grote verrassing voor Nel en Jos

De Hartstichting diende een aanvraag in voor Nel en Jos. Edith van Paassen van de Hartstichting: “Met deze verrassing van het VriendenFonds bieden wij Nel en Jos een korte vakantie om even hun zorgen opzij te zetten. Elk jaar worden 46.000 mensen getroffen door een beroerte. Snel handelen is van levensbelang en kan de kans op ernstige schade verkleinen. De Hartstichting maakt zich sterk om deze boodschap bekend te maken. De medewerking van mensen als Jos en Nel is daarbij heel belangrijk.”

In het midden Nel en Jos, links Alie van der Schaaf en Edith van Paassen van de Hartstichting, rechts de dochter van Nel. Fotografie: Arnaud Roelofsz Fotografie

Nel: "Dit is echt fantastisch, ik weet niet wat ik moet zeggen. Voor mij is het jaren geleden dat ik gevlogen heb, Jos heeft zelfs nog nooit van zijn leven in een vliegtuig gezeten. Geweldig om straks in het voorjaar te mogen genieten van de eerste Spaanse zonnestralen.”

Lees het verhaal van Nel en Jos