Hartstichting en Unilever strijden samen voor een gezonde leefstijl

Unilever en de Hartstichting verbreden hun samenwerking door zich de komende drie jaar samen in te gaan zetten om mensen te stimuleren zich structureel gezond(er) te gaan gedragen.

David Verschoor, Afdelingshoofd Publiek, Donateurs en Vrijwilligers van de Hartstichting: “De Hartstichting strijdt tegen hart- en vaatziekten en Unilever heeft binnen haar Sustainable Living Plan onder andere de doelstelling om mensen gezonder te laten leven. Dit is een gezamenlijke ambitie en daarom ziet de Hartstichting grote kansen om op het thema gezondheid samen te werken met Unilever.”

Berend Jan Taken, Directeur Spreads en Dressings bij Unilever Benelux: “Unilever introduceerde in 2010 het wereldwijde Sustainable Living Plan. Eén van de hoofddoelstellingen is om in 2020 meer dan 1 miljard mensen te helpen in actie te komen om hun gezondheid en welzijn te verbeteren. Unilever en de Hartstichting kunnen elkaar versterken door slimme inzet van elkaars expertise en middelen.”

Gezamenlijke activiteiten

Met de gezamenlijke activiteiten willen we meer mensen bewust maken van een gezonde leefstijl, om zo de kwaliteit van leven te optimaliseren en de kans op ziektes te verlagen.

Zo komen er twee landelijke campagnes:

1. Inzicht in eigen gezondheid

Het voornemen is om een landelijke campagne te voeren om mensen op te roepen om de Persoonlijke Gezondheidscheck te doen en zich zo bewust te worden van de eigen gezondheid. Veel mensen hebben behoefte aan dit inzicht, getuige de vele lijstjes en checks die in omloop zijn.

Deelnemers krijgen concrete handvaten om acties te ondernemen voor een gezondere leefstijl op een manier die past bij de mensen zelf en hun motivatie. Hierdoor worden ze vitaler en verlagen de kans op veelvoorkomende ziekten, zoals bijvoorbeeld hart- en vaatziekten. Het doel van deze campagne is dat jaarlijks 200.000 mensen de Persoonlijke Gezondheidscheck gaan doen.

2. Gezond eten

Landelijke campagne waarin het belang van gezonde voeding voorop zal staan en waarbij we ieder jaar 100.000 huishoudens die nu weinig verse groenten en fruit eten willen stimuleren dit vaker te gaan doen. Veel mensen denken dat het eten van en/of koken met vers fruit en verse groenten duur en tijdrovend is, maar de Hartstichting en Unilever willen laten zien dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Binnen gezinnen die minder gezond eten, kampen gezinsleden vaker met overgewicht en hebben als gevolg hiervan  een verhoogd risico op gezondheidsproblemen zoals hart- en vaatziekten.