Hartstichting dankt deelnemers VriendenLoterij voor steun

De Hartstichting heeft een schenking van maar liefst 1.251.028 euro uit de loterij-opbrengsten van de VriendenLoterij ontvangen. Ook gaat er een bedrag van 581.000 euro naar een nieuw project om AED’s 24/7 toegankelijk te maken. Dat is gisteren bekend gemaakt op het jaarlijkse Goed Geld Gala in Amsterdam.

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting: “Wij willen alle ‘vrienden’ van de VriendenLoterij danken voor hun steun! Mede dankzij hun deelname kan de Hartstichting de strijd voeren tegen hart- en vaatziekten. Met de extra donatie van de VriendenLoterij gaan we 800 AED’s beschikbaar maken voor burgerhulpverleners. Hierdoor kunnen we op korte termijn meer levens redden.”

V.l.n.r.:  Michiel Verboven - Managing Director VriendenLoterij, Floris Italianer - directeur Hartstichting, Caroline ter Braak - Relatiemanager Zakelijke Markt, Maaike van Wissen Teammanager 6-minutenzone a.i. Beeld: Roy Beusker.

Eerder herkennen hart- en vaatziekten

De schenking van 1.251.028 euro wordt volledig ingezet voor de financiering van onderzoek naar het eerder herkennen van hart- en vaatziekten. Hart- en vaatziekten slaan vaak onverwachts toe, zonder duidelijke signalen vooraf. Daarom geeft de Hartstichting de komende jaren prioriteit aan onderzoek om hart- en vaatziekten eerder te ontdekken, voordat ze toeslaan.

Twee extra levens per week redden

De extra donatie van 581.000 euro gaat naar de financiering van een nieuw project om 800 AED’s in Nederland 24 uur per dag, 7 dagen per week toegankelijk te maken voor burgerhulpverleners. Uit berekeningen van de Hartstichting blijkt dat hiermee gemiddeld 2 extra levens per week gered kunnen worden.

Veel AED’s in Nederland hangen binnen en zijn niet geregistreerd bij een van de oproepsystemen. Door AED’s in publieke AED-buitenkasten te plaatsen én te registreren, is de kans op snelle hulp en daarmee overleving een stuk groter.

Lees meer over ons doel om slachtoffers van een hartstilstand in Nederland binnen 6 minuten te helpen

Meespelen voor de Hartstichting

Deelnemers van de VriendenLoterij hebben de mogelijkheid om mee te spelen voor een zelfgekozen goed doel. Veel mensen kiezen ervoor mee te spelen voor de Hartstichting.

Speel ook mee voor de Hartstichting