Hartstichting blij met resolutie Europees Parlement over transvetzuren

Op woensdag 26 oktober heeft het Europees Parlement gestemd voor een resolutie over transvetzuren. Er moet een Europese limiet vastgesteld worden voor transvetzuren in voeding. De Hartstichting is blij met deze resolutie. Transvetten hebben een ongunstig effect op het cholesterolgehalte en verhogen het risico op hart- en vaatziekten.

Per land zijn er grote verschillen in de hoeveelheden transvetzuren in een bepaald product. Elk land maakt andere afspraken met de voedingsindustrie om transvetzuren te weren uit voedingsmiddelen.

De gemiddelde Nederlander krijgt minder transvet binnen dan de norm die Gezondheidsraad hanteert. Die adviseert dat transvetten niet meer dan 1 procent van de totale energie-inname per dag mogen uitmaken.

Wettelijke Europese limiet

Hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1 in de Europese Unie. De resolutie van het Europees Parlement roept de Europese Commissie op om een wettelijke Europese limiet te stellen aan de hoeveelheid transvetzuren in alle voedingsmiddelen. Het doel is om de inname van transvetten te verminderen in de gehele Europese Unie. Binnen 2 jaar moet hiervoor een voorstel komen.

Hartstichting en transvetzuren

Transvetzuren verhogen het risico op hart- en vaatziekten. De Hartstichting heeft daarom bij meerdere gelegenheden gepleit voor het doen verdwijnen van industrieel geproduceerde transvetzuren uit alle voedingsproducten op de Europese markt.

Wat zijn transvetten?

Transvet ontstaat door chemische bewerking van (onverzadigde) vetten in de fabriek en zit vaak verborgen in koek, gebak en snacks. Natuurlijke producten, zoals melk, roomboter, kaas, rundvlees en schapenvlees bevatten kleine hoeveelheden transvet.

Transvetten hebben een ongunstig effect op het cholesterolgehalte. Veel meer nog dan verzadigde vetten. Transvetten verhogen het LDL-cholesterolgehalte en verlagen bovendien het gunstige HDL-cholesterol. Vervanging van verzadigde vetten en transvetten door onverzadigde vetten heeft een gunstig effect op het cholesterolgehalte in het bloed.

Lees meer over vetten