Hartstichting blij met besluit Lidl verkoop tabak uit te bannen

De Hartstichting is blij met het besluit van Lidl om als eerste Nederlandse supermarkt te stoppen met verkoop van tabak. Floris Italianer, directeur van de Hartstichting en voorzitter van de Alliantie Nederland Rookvrij, spreekt van een “moedige stap”. Met het besluit helpt Lidl mee aan het beschermen van jeugd tegen de schadelijke gevolgen van tabak en de verleiding om te gaan roken.

“Als voorzitter van de Alliantie Nederland Rookvrij en als directeur van de Hartstichting, maar vooral als vader en misschien ooit grootvader van een volgende generatie ben ik enorm verheugd met dit bericht en deze moedige stap van Lidl. Nu is het aan andere supermarkten om dit voorbeeld te volgen en ook te stoppen met de verkoop van tabak. Want hoe minder verkooppunten er zijn, hoe minder kinderen tabak als normaal zien en starten met roken. Van harte proficiat Lidl en dank namens onze achterban en de toekomstige Rookvrije Generatie.”
Floris Italianer, directeur Hartstichting en voorzitter Alliantie Nederland Rookvrij

De beweging ‘op weg naar een Rookvrije Generatie’ is een initiatief van het de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds. Met een groeiend aantal partijen en personen werken ze toe naar een samenleving waarin opgroeiende kinderen worden beschermd tegen tabaksrook en de verleiding om te gaan roken. Dat lukt als iedereen samen het goede voorbeeld geeft en door de omgevingen waar kinderen komen rookvrij te maken. Iedereen kan iets doen. Zo gaan we samen op weg naar een Rookvrije Generatie.