Hartstichting blij met afschaf van de vinkjes

De Hartstichting is blij met het besluit van Minister Schippers om de vinkjes af te schaffen. De groene en de blauwe vinkjes op voedingsverpakkingen zouden de consument moeten informeren over de mate waarin een product bijdraagt aan een gezonde voeding.

Het systeem zorgde voor meer verwarring dan voor helderheid. Bijna geen consument weet het verschil tussen het blauwe en groen vinkje te benoemen. Bovendien zijn de blauwe vinkjes volop op ongezonde producten aan te treffen, zoals chips en snoep.

Verkeerslichtsysteem

Al eerder pleitte de Hartstichting voor de introductie van het ‘verkeerslichtsysteem’ op voedingsverpakkingen, waar ook de Consumentenbond zich hard voor maakt. De kleuren groen, oranje en rood op de verpakkingen geven direct inzicht in de hoogte van de calorieën en de hoeveelheid zout, suiker en verzadigd vet in een product. Zo zie je, binnen een productgroep, in één oogopslag welk product het gezondst of minst ongezond is.

Nieuwe app

Het alternatief dat Minister Schippers aandraagt is de ontwikkeling van een app, die informatie geeft over de samenstelling en voedingswaarde van producten en meer aansluit bij persoonlijke behoeften. De app zou een mooie aanvulling op het verkeerlichtsysteem zijn. Zo krijgen bijvoorbeeld mensen die een hoge bloeddruk hebben concrete informatie. De Hartstichting vindt dit een mooie stap voorwaarts en is benieuwd hoe deze app in praktijk eruit komt te zien en ervaren wordt door de consument.

Hartstichting en productverbetering

Lees meer over de inzet van de Hartstichting voor het verbeteren van de productsamenstelling van bewerkte voedingsmiddelen