Hartstichting-ambassadeurs leren samen reanimeren

Groepsfoto

Vandaag kregen zeven ambassadeurs van de Hartstichting samen een reanimatietraining. Tijdens deze training van ongeveer 3 uur leerden zij hoe zij moeten reanimeren en een AED bedienen. De training vond plaats in het kader van de (nieuwe) samenwerking tussen de ambassadeurs en de Hartstichting. Tegelijkertijd vraagt de Hartstichting hiermee aandacht voor de noodzaak van voldoende burgerhulpverleners in Nederland, zodat iedereen in Nederland binnen 6 minuten gereanimeerd kan worden.

Dinsdagochtend vroeg meldden de eerste Hartstichting-ambassadeurs zich in de Pelgrimskerk in Amsterdam. Daar volgden ze in verschillende groepjes de reanimatietraining. De deelnemers leerden hoe ze een hartstilstand herkennen, wat je dan als eerste moet doen, hoe je iemand beademt en borstcompressies geeft, in welk tempo en hoe je een AED aansluit en bedient. Na afloop kreeg iedereen een reanimatiediploma.

De deelnemende ambassadeurs waren: Froukje de Both, Barbara de Loor, Tanja Jess, Dieuwertje Blok, Bas Westerweel, Selwyn Senatori en Zoey Ivory.

6 minuten
Wekelijks krijgen zo’n 300 Nederlanders buiten het ziekenhuis een hartstilstand, vaak in of rondom het huis. In de helft van de gevallen komt een dergelijk event onverwacht en had het slachtoffer geen klachten vooraf. Reanimatie en de inzet van een AED binnen zes minuten vergroot de kans op overleving. Helaas kunnen professionele hulpdiensten in Nederland niet altijd binnen die eerste cruciale minuten starten met reanimeren. Daarom bouwt de Hartstichting aan een landelijk dekkend netwerk van (minimaal) 170.000 burgerhulpverleners en ongeveer 30.000 AED’s, zodat slachtoffers binnen 6 minuten hulp krijgen. Jaarlijks kunnen zo rond de 2.500 levens worden gered.

Burgerhulpverleners
Burgerhulpverleners zijn vrijwilligers die recent hebben leren reanimeren en die zijn aangemeld bij het landelijke reanimatieoproepsysteem. Zij krijgen bij een hartstilstand in hun buurt een oproep om naar het slachtoffer te gaan om te reanimeren of een AED in hun buurt te halen.

Lees verder over dit onderwerp in ons dossier over reanimatie