Hartslag van supporters van de Klassieker laat piek zien bij doelpunt Feyenoord

De spanning liep hoog op tijdens de Klassieker Feyenoord- Ajax van vandaag. Dit was te zien aan de hartslag van 100 supporters die tijdens het beladen duel een hartslagmeter droegen.

De 100 supporters droegen een hartslagmeter om erachter te komen hoeveel spanning er tijdens een wedstrijd op het Feyenoord-hart komt te staan. Een uniek experiment.

Goal zorgt voor piek in hartslag

De goal van Sven van Beek in de 38ste minuut zorgde voor een climax in De Kuip: de gemiddelde hartslag van het Legioen liep toen op tot 135, dit is de hoogst gemeten gemiddelde hartslag.

Gemiddeld hadden de supporters de gehele wedstrijd een hartslag van 91 slagen per minuut. De hoogst gemeten hartslag van een supporter was 173 slagen per minuut.

9 piekmomenten in hartslag

De resultaten van het experiment laten duidelijk de piekmomenten van de wedstrijd zien. Naast de goal van Sven van Beek, zorgen de eerste kans van de wedstrijd van Elia, de overtreding van Klaassen en de twee kansen voor Feyenoord in de blessure tijd voor de pieken in de hartslag. De goal van Ajax levert geen piekmoment op.

In totaal zijn er 9 piekmomenten af te lezen uit de resultaten. Tijdens die piekmomenten werd een gemiddelde hartslag van 105 slagen per minuut gemeten. Dit is 40 slagen per minuut meer dan de gemiddelde hartslag van 65 bij een persoon die geen spanning te verduren heeft.

De 100 mensen die een hartslagmeter droegen vormden een representatieve vertegenwoordiging van het Legioen en zaten verspreid in De Kuip om een zo realistisch beeld te kunnen laten zien.

Aandacht voor snelle hulp bij hartstilstand

Opel en Feyenoord vragen met deze actie aandacht voor het doel van de Hartstichting om uiteindelijk iedereen die in Nederland een hartstilstand krijgt binnen 6 minuten te kunnen reanimeren, zodat er meer levens kunnen worden gered.

Jeroen Maas, PR Manager Opel Nederland:

“Met de actie wilden we in beeld brengen hoeveel spanning een hart te verduren krijgt tijdens een wedstrijd als De Klassieker. Een ludieke actie met een serieuze ondertoon Helaas heeft niet iedereen een gezond hart en zijn er nog steeds te veel sterfgevallen in Nederland omdat mensen niet op tijd gereanimeerd worden. We zetten ons als hoofdsponsor samen met Feyenoord in om de Hartstichting te helpen ervoor te zorgen dat op elke plek in Nederland iemand binnen 6 minuten gereanimeerd kan worden. De kans op overleven verdubbelt daarmee.”

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting:

“Bijzonder om te zien hoe zoveel harten reageren op voetbalspanning. Onze partners Opel en Feyenoord hebben een unieke actie neergezet. Wij hopen dat alle aandacht ertoe leidt dat nog meer Nederlanders die kunnen reanimeren zich als burgerhulpverlener aanmelden bij een oproepsysteem reanimatie. Hiermee zijn we een stap dichter bij ons doel om iedereen in Nederland binnen 6 minuten te kunnen reanimeren, en daarmee meer levens te redden.”

Snelle hulp van levensbelang

Opwinding en spannende momenten doen een hart sneller kloppen. ‘Mijn hart stond even stil’, zeggen velen bij een spannend moment. Maar wat als je hart er plotseling écht mee ophoudt? Dan is het van levensbelang dat je snel wordt geholpen. En dat willen Opel en Feyenoord samen bewerkstelligen, voor en met de Hartstichting.

Het werven van in totaal 200.000 mensen die kunnen reanimeren om zich aan te melden bij het oproepsysteem is daarbij het centrale doel.

200.000 burgerhulpverleners nodig

Elke week krijgen zo’n 300 Nederlanders buiten het ziekenhuis een hartstilstand. Reanimatie binnen 6 minuten kan de overlevingskans verdubbelen.

Om in héél Nederland binnen zes minuten tot reanimatie over te kunnen gaan - voordat professionele hulpverleners ter plekke zijn - zijn in totaal 200.000 mensen die kunnen reanimeren nodig in het centrale oproepsysteem.

Op dit moment telt Nederland ruim 90.000 vrijwillige hulpverleners. Sinds de lancering zijn er meer dan 15.000 burgerhulpverleners bijgekomen.

Aanmelden burgerhulpverlener

Aanmelden als vrijwillig burgerhulpverlener kan via de website van de Hartstichting of via opel.nl/voorhetleven.