Hartslag van het Legioen gemeten tijdens de klassieker Feyenoord-Ajax

Honderd supporters van Feyenoord krijgen zondag 8 november een hartslagmeter omgesnoerd om hun hartslag te monitoren tijdens De Klassieker. Met dit initiatief willen Opel en Feyenoord aandacht vragen voor het doel van de Hartstichting om uiteindelijk iedereen in Nederland binnen 6 minuten te kunnen reanimeren bij een hartstilstand, zodat er meer levens kunnen worden gered.

Hoe hoog loopt de spanning op?

Normaal is in rust de hartslag van een volwassene tussen 60 à 70 slagen per minuut. Hoe hoog loopt de spanning op bij het Legioen van Feyenoord tijdens de wedstrijd tegen Ajax?

Opel en Feyenoord  gaan het uitzoeken door de spanning letterlijk te meten. Honderd supporters van Feyenoord krijgen een hartslagmeter omgesnoerd om hun hartslag te monitoren tijdens De Klassieker. Op deze manier wordt de spanning zichtbaar gemaakt tijdens deze altijd beladen wedstrijd. Met dit initiatief willen Opel en Feyenoord aandacht vragen voor het doel van de Hartstichting om uiteindelijk iedereen in Nederland binnen 6 minuten te kunnen reanimeren bij een hartstilstand, zodat er meer levens kunnen worden gered.

Live hartslag volgen

De wedstrijd start om 14.30 uur. Op www.opel.nl/feyenoord/voorhetleven kun je live de hartslag van de 100 supporters volgen. Ook FOX Sports zal tijdens het live verslag van de wedstrijd ruimschoots aandacht besteden aan de hartslag van het Legioen.

Tijdens de wedstrijd zal op verschillende momenten de hartslag in de vorm van een infographic in beeld verschijnen. Hiermee kunnen de piekmomenten qua spanning bij het Legioen ook live meegemaakt worden. De honderd supporters die een hartslagmeter zullen dragen - beschikbaar gesteld door kledingsponsor adidas - vormen een representatieve afvaardiging van het Legioen.

Aandacht vragen voor reanimatie

Eric Gudde, algemeen directeur Feyenoord: “We grijpen het moment van De Klassieker aan om de spanning die een hart te verduren krijgt in beeld te brengen. Zo’n wedstrijd laat vele Feyenoord-harten enorm snel kloppen. Het is een manier om weer aandacht te vragen voor het belang van een gezond hart en burgerhulpverlening. Een gezond hart kan vele Klassiekers aan, maar als je hart ermee stopt, is het van levensbelang dat je zo snel mogelijk wordt gereanimeerd.”

Gaat je hart sneller kloppen of staat het even stil?

Opwinding en spannende momenten doen een hart sneller kloppen. ‘Mijn hart stond even stil’, zeggen velen bij een spannend moment. Maar wat als je hart er plotseling écht mee ophoudt? Dan is het van levensbelang dat je snel wordt geholpen. En dat willen Opel en Feyenoord samen bewerkstelligen, voor en met de Hartstichting.

Het werven van in totaal 200.000 mensen die kunnen reanimeren om zich aan te melden bij het oproepsysteem is daarbij het centrale doel. Onder de noemer ‘Hand in hand voor het leven’ werd de samenwerking vorig jaar aangekondigd, ter gelegenheid waarvan de Feyenoord-selectie al een reanimatiecursus volgde in De Kuip.

Word ook burgerhulpverlener

Elke week krijgen zo’n 300 Nederlanders buiten het ziekenhuis een hartstilstand. Reanimatie binnen 6 minuten kan de overlevingskans verdubbelen. Om in héél Nederland binnen 6 minuten tot reanimatie over te kunnen gaan - voordat professionele hulpverleners ter plekke zijn - zijn in totaal 200.000 mensen die kunnen reanimeren nodig. Op dit moment telt Nederland ruim 90.000 vrijwillige hulpverleners. Sinds de lancering zijn er meer dan 15.000 burgerhulpverleners bijgekomen.

Word ook burgerhulpverlener