Grotere kans overleven hartstilstand in Amsterdam

Reanimatietraining

Wie in Amsterdam een hartstilstand krijgt, maakt binnenkort meer kans deze te overleven. Als laatste gemeente van Nederland sluit de hoofdstad zich dit jaar nog volledig aan bij HartslagNu, het oproepsysteem dat bij elke 112-melding van een hartstilstand zowel burgerhulpverleners als AED’s naar het slachtoffer stuurt. In Amsterdam Noord is het oproepsysteem inmiddels actief, de rest van de stad volgt op korte termijn.

Voorheen werden geen burgerhulpverleners opgeroepen, omdat de gemeente Amsterdam geen gebruik maakte van het oproepsysteem. Daardoor kon kostbare tijd verloren gaan bij het wachten op de hulpdiensten, die simpelweg niet altijd op tijd aanwezig kunnen zijn. Dat, terwijl de bijna 3000 aangemelde burgerhulpverleners, verspreid over de stad, sneller hulp kunnen bieden.

Zo kreeg vlakbij het huis van Dirk Jan Veldman aan de Nieuwe Keizersgracht iemand een hartstilstand. Veldman is burgerhulpverlener en had het slachtoffer kunnen reanimeren. Hij heeft zelfs een AED in zijn huis. Maar omdat het oproepsysteem niet werd gebruikt, werd hij niet opgeroepen en was hij niet op de hoogte van de hartstilstand vlak bij zijn huis. De hulpdiensten konden helaas niet tijdig aanwezig bij het slachtoffer. “Dat iemand eerder, en wie weet dan wel met succes, gereanimeerd had kunnen worden, dat is toch onacceptabel? Gelukkig gaan ze nu eindelijk ook in Amsterdam burgerhulpverleners oproepen. Daar zijn we toch ook juist voor.”

Bij een hartstilstand telt elke minuut. De overlevingskans is het grootst als binnen 6 minuten gestart wordt met reanimeren met een AED. Die aanrijtijd wordt door de hulpdiensten lang niet altijd gehaald, ook in Amsterdam niet. De gemiddelde aanrijtijd van een ambulance is 8 tot 10 minuten. Uit onderzoek blijkt dat burgerhulpverleners gemiddeld 2,5 minuten sneller ter plaatse zijn dan de ambulance. Daardoor kan sneller een schok met een AED worden toegediend, vooral in de woonomgeving. En dat geeft een betere kans op overleving.

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting, is er blij mee dat nu in heel Nederland burgerhulpverleners worden opgeroepen te reanimeren of een AED naar een slachtoffer te brengen. “Elk jaar krijgen zo’n 17.000 Nederlanders een hartstilstand. Met een goed werkend oproepsysteem kunnen we levens redden. Daardoor krijgen deze slachtoffers een tweede kans.”

De Hartstichting wil dat in heel Nederland slachtoffers van een hartstilstand binnen 6 minuten gereanimeerd kunnen worden. Daar werken we nog steeds hard aan in samenwerking met lokale partners en vele vrijwilligers. Er zijn, naast voldoende burgerhulpverleners, ook genoeg 24/7 beschikbare AED’s nodig. Op dit moment zijn er landelijk circa 17.500 AED’s aangemeld bij het oproepsysteem, waarvan twee derde 24/7 beschikbaar is. Voor een dekkend netwerk zijn 30.000 AED’s nodig. Ook in Amsterdam werken we nu, samen met bedrijven en vrijwilligers, verder aan voldoende AED’s en voldoende burgerhulpverleners.

Kijk voor meer informatie op www.hartstichting.nl/aed.