Gratis reanimatietraining in Groningen voor 1000 nieuwe burgerhulpverleners

Op zaterdag 8 april krijgen 1000 mensen in één dag een gratis reanimatietraining in het Noordlease stadion. De Hartstichting heeft zich het afgelopen jaar ingezet om de doelstelling van 170.000 burgerhulpverleners te halen. Die doelstelling is bijna behaald.

Om de provincie Groningen veiliger te maken en overal in de regio op tijd te kunnen starten met reanimeren, zijn op dit moment nog 1.000 geregistreerde burgerhulpverleners nodig. Dit initiatief is een vervolg op het succes van de eerste reanimatietraining in de Kuip. Later in het jaar volgen Utrecht, Den Haag en Eindhoven om tot een goede spreiding en landelijke dekking van het oproepsysteem van burgerhulpverleners in Nederland te komen.

Tijdens het event in Groningen, dat de Hartstichting samen met Groningen HartVeilig en de Philips Foundation organiseert, worden 1000 mensen in één dag opgeleid tot burgerhulpverlener. Zij leren hoe je een hartstilstand herkent, wat je als eerste moet doen, hoe je moet reanimeren, in welk tempo en hoe je een AED aansluit en bedient. Voorwaarde is dat alle cursisten zich direct na afloop van de cursus inschrijven als burgerhulpverlener via het oproepsysteem.

Floris Italianer van de Hartstichting: “Als burgerhulpverlener kun je levens redden in jouw buurt, 70 procent van de hartstilstanden vindt plaats in en om het woonhuis en 30 procent in openbare ruimtes zoals winkelcentra en sportvelden. Midden jaren negentig was de kans op overleving bij een hartstilstand buiten het ziekenhuis 9 procent, inmiddels is dit percentage gestegen tot gemiddeld 23 procent. Snelle hulp kan écht het verschil maken tussen leven en dood.”

Cijfers Groningen

In de provincie Groningen stond de teller eind 2016 op 5.352 geregistreerde burgerhulpverleners. Dat is een dekkingspercentage van 0,92%. In Groningen-stad is dit aantal 1.784 en een percentage van 0,91%. In Schouwerzijl is de dekkingsgraad het hoogst. 10 van 104 inwoners is hier een geregistreerde burgerhulpverlener.

Levens redden bij een hartstilstand | 6 minutenzone

De Hartstichting heeft het doel om iedereen in Nederland binnen 6 minuten te kunnen helpen bij een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Reanimatie en de inzet van een AED binnen 6 minuten biedt de grootste kans op overleving. Jaarlijks kunnen zo’n 2.500 levens worden gered. Om dit te kunnen bereiken, bouwt de Hartstichting aan een netwerk van burgerhulpverleners (1% van de Nederlandse bevolking), goed verspreid over het land, die in geval van nood een buurtbewoner direct kunnen helpen. Op dit moment staan ruim 159.000 Nederlanders geregistreerd als burgerhulpverlener.