Goed mobiel bereik essentieel om levens te redden

In Nederland is in bepaalde gebieden het mobiele bereik zo slecht dat er soms te laat hulp komt bij een slachtoffer dat in levensgevaar is vanwege een hartstilstand. De Hartstichting herkent dit probleem en waarschuwt voor de consequenties. Ze verzoekt telecomproviders dringend om het mobiel bereik te vergroten en zo levens te redden.

Nog altijd zijn er tientallen dorpen in Nederland waar inwoners veel problemen ervaren met mobiel bellen. Dat blijkt uit een publieksonderzoek door de regionale omroepen en de NOS, waaraan 23.000 mensen hebben meegedaan. Inwoners van Drenthe en Noord-Brabant zijn het minst tevreden over het bereik met hun mobiele telefoon.

Snelle hulp bij een hartstilstand

Een hartstilstand is een acute, levensbedreigende situatie. De hulpverlening moet zo spoedig mogelijk starten om het slachtoffer van een hartstilstand een overlevingskans te bieden.

De Hartstichting wil ervoor zorgen dat getuigen en omstanders binnen 6 minuten handelen en 112 bellen, starten met reanimeren en een AED (automatische externe defibrillator) inzetten om de kans op overleving te vergroten.

Burgerhulpverlening: mobiel bereik van levensbelang

Bij een melding van een hartstilstand zetten de medewerkers van de 112-centrale de ambulance(s) in en roepen per sms of via een app burgerhulpverleners in de buurt van het slachtoffer op om naar het slachtoffer te gaan en met reanimeren te starten. Soms begeleiden medewerkers van de meldkamer de beller tot de burgerhulpverlener gearriveerd is. Voor al deze acties is mobiel bereik cruciaal.

Bij een hartstilstand telt elke seconde. Iedere hulpvrager moet bij een hartstilstand overal in Nederland direct contact krijgen met de 112-centrale. En de centralisten moeten alle burgerhulpverleners in de buurt van het slachtoffer direct mobiel kunnen bereiken.

Lees hoe het systeem van burgerhulpverlening werkt

Mobiel bereik vergroten

Nederland telt ruim 140.000 burgerhulpverleners, met name in de landelijke gebieden.

Uit het onderzoek blijkt dat inwoners van Drenthe en Noord-Brabant het minst tevreden zijn over het bereik met hun mobiele telefoon.

Drenthe is een van de regio’s in Nederland met de hoogste dekking aan burgerhulpverleners. Ruim 6.000 mensen staan geregistreerd als burgerhulpverlener. Ook in Brabant neemt het aantal burgerhulpverleners toe. De Hartstichting doet dan ook een dringend beroep op telecomproviders om het mobiel bereik te vergroten en zo levens te redden.

Hoge prioriteit

Samenvattend:

• bij een hartstilstand telt elke seconde
  • door binnen 6 minuten 112 te bellen, te starten met reanimeren en een AED in te zetten, heeft het slachtoffer van een hartstilstand de hoogste overlevingskans

Een efficiënte mobiele dekkingsgraad verdient daarom de allerhoogste prioriteit. De 112-meldkamer moet bij een hartstilstand altijd direct toegankelijk zijn om ondersteuning te bieden en burgerhulpverleners op te roepen.