‘Goed’ cholesterol niet altijd goed voor slagaderverkalking

Het type cholesterol dat bekend staat als het ‘goede’ cholesterol (HDL) lijkt naast gunstige ook ongunstige effecten te hebben op slagaderverkalking. Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit Maastricht vandaag in vakblad Cell Metabolism. Het onderzoek is mede gefinancierd door de Hartstichting.

De onderzoekers hebben ontdekt dat HDL de werking van bepaalde ontstekingscellen in slagaderverkalking versterkt. Dit kan zowel gunstig als ongunstig uitpakken, afhankelijk van het stadium waarin slagaderverkalking zich bevindt. Als de slagaderverkalking net begint, helpt een actieve ontsteking om cholesterol op te ruimen uit de vaatwand. Maar in latere fases maken actieve ontstekingscellen de slagaderverkalking juist minder stabiel. Daardoor kan deze eerder scheuren en een hart- of herseninfarct veroorzaken.

Nog complexer dan gedacht

HDL vervoert een teveel aan cholesterol uit de bloedvaten, via de lever en darmen, het lichaam uit. Verhoging van HDL lijkt in theorie dus een aantrekkelijke route om cholesterol te verlagen. De ontdekking dat HDL de ontstekingscellen in slagaderverkalking versterkt, toont aan dat de werking van HDL nog complexer is dan gedacht. Dit nieuwe inzicht kan verklaren waarom het wetenschappers maar niet wil lukken om een medicijn te maken dat HDL verhoogt en zo hart- en herseninfarcten vermindert.

Zoeken naar nieuw cholesterolmedicijn

Er bestaan al wel medicijnen die het ‘slechte’ LDL-cholesterol verlagen. LDL vervoert cholesterol naar de lichaamscellen en verergert slagaderverkalking. Maar deze medicijnen verlagen niet bij alle patiënten het cholesterol voldoende: elk jaar krijgen nog duizenden mensen in ons land een hart- of herseninfarct.

Nieuwe ideeën voor onderzoek

Wetenschappers wereldwijd zoeken daarom naar nieuwe manieren om het cholesterol te verlagen. Al jarenlang wordt geprobeerd om dit te bereiken via HDL-verhoging, maar dit blijkt in de praktijk niet goed te werken. Het Maastrichtse onderzoek biedt meer inzicht in de oorzaken van deze teleurstellende resultaten. Bovendien biedt het wetenschappers nieuwe ideeën om de precieze werking van HDL te achterhalen.

Onderzoek Hartstichting

De Hartstichting steekt veel geld in onderzoek naar het eerder opsporen en beter behandelen van slagaderverkalking.

Lees meer over onderzoek naar slagaderverkalking